I en annan tråd behandlades ämnet om "rätt pris" (kanske snarare "rimligt/korrekt pris") när en person handlat en vara av en butik.. det fick mig att fundera på det här med att handla i "god tro".. (vilket man tydligen inte kan göra av en privatperson idag).

Men ska man verkligen inte kunna förutsätta att en riktig butik säljer varorna för ett pris som de står för? Visst, de kan skriva fel på en skylt eller så, men det brukar vara ett relativt "kortfristigt problem"... Jag menar allmänt bara..

När blir det "juridiskt fel" att handla en sak i butiken..? när ska man oroa sig för att det kommer tillbaka och biter en i rumpan för att man köpt en sak billigare (FÖR billigt) än det "generella marknadsvärdet"?

Om jag handlade av en privatperson så förstår jag problematiken, tom jag skulle ana ugglor i mossen om person1 sålde en sprillans ny (fortfarande inplastad) bärbar dator för mindre än halva priset på annons..

Men om butik1 sålde en ny bärbar dator för halva priset skulle jag se det som en kanondeal ju..!

Om ett pris kan vara "för bra" även i butik (dvs om man måste, som köpare/kund, tänka på det varje gång man ska handla).. ska de verkligen kunna få ha vissa lockvaror jättebilligt då t ex? (många teknikföretag går ju med förlust idag..)..

För mig är ju ett köp i en butik inget jag funderar på normalt, ju bättre pris jag kan få på saker jag vill ha desto gladare blir jag ;) men det kanske inte är så svart/vitt eg?

Juridiskt verkar priset faktiskt spela roll..? (iaf om nått skulle bli fel kring köpet..)

*funderar lite i vårvärmen bara*

Ha en trevlig dag allihopa :)
MVH Sandra
 
Snigla skrev:
När blir det "juridiskt fel" att handla en sak i butiken..? när ska man oroa sig för att det kommer tillbaka och biter en i rumpan för att man köpt en sak billigare (FÖR billigt) än det "generella marknadsvärdet"?
Det korta svaret är: när du insåg eller borde ha insett att priset var fel, eller när du borde ha insett att den du förhandlade med kanske inte var behörig att fatta det aktuella beslutet.

Var gränsen går beror på omständigheterna i det specifika fallet.
 
Plåthuset skrev:
eller när du borde ha insett att den du förhandlade med kanske inte var behörig att fatta det aktuella beslutet.
Om exempelvis killen i bilaffären som drar runt på en städvagn och tömmer sopor plötsligt vill sälja en splitterny Mercedes för en bråkdel av normalpriset bör du nog dra öronen åt dig. :)
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Plåthuset skrev:
Det korta svaret är: när du insåg eller borde ha insett att priset var fel, eller när du borde ha insett att den du förhandlade med kanske inte var behörig att fatta det aktuella beslutet.

Var gränsen går beror på omständigheterna i det specifika fallet.
Ibland kan man ju som sagt ana/misstänka att något är "fel", som t ex en feltryckt skylt som indikerar ett osannolikt bra pris för en vara.. (dvs lite FÖR bra för att vara sant). Då kan man ju kanske "lyfta lite på ögonbrynet" och fundera på om det verkligen stämmer.. eller om det faktiskt är något som är galet.

MEN å andra sidan så har många affärer idag så pass bra dealer på vissa saker att man blir lite chockad.. och då är den stora frågan var gränsen dras.. 50% rea på vissa saker är ju inte helt ovanligt idag som "lockvara" (om vi ser till tv, mat, saker osv.. däremot ..en bil är sällan 50% nedsatt.. även om den också kan vara riktigt billig)..

Men är det egentligen "för bra" tro..?

Bara en fundering :)

Vi har själva gjort bra köp på stora butiker (med snarare 75% rabatt på maskiner/saker), som närapå känns som skumraskaffärer nu när man började tänka såhär haha.. nu har vi inte haft några problem, varken med sakerna eller butikerna ska tilläggas.. men om det nu hade blivit problem (av nån outgrundlig anledning).. så skulle det alltså i slutänden kunnat komma tillbaka o bita oss i rumpan för vi köpt dem "för billigt" och borde ha tänkt på det innan vi betalade och gick ut?

Tack för att du svarade :)
MVH Sandra
 
Alfredo skrev:
Om exempelvis killen i bilaffären som drar runt på en städvagn och tömmer sopor plötsligt vill sälja en splitterny Mercedes för en bråkdel av normalpriset bör du nog dra öronen åt dig. :)
Haha, då hade jag dragit öronen åt mig ;)

Men det är det där med att köpa privat vs butik jag funderar på.. har alltid ansett att köper jag en billig sak i butiken så är det bra och rätt.. inget lurigt där.. vs om jag köper en vara av en skum annonsör/städnisse i en mörk källare.. (där jag mycket väl skulle kunna bli pålurad både stulna saker och kopierade saker) .. den där gränsen därimellan har numer blivit lite luddig.. det kan tydligen vara lika suspekt att köpa nått i en butik om priset är för lågt.. :x vilket jag aldrig ens reflekterat över tidigare..

För mig har det alltid varit självklart att varje butik ansvarar för sina varor och individuella prissättningar.. och att jag då som kund alltid kunnat köpa där i butiken i "god tro" att allt stämt och varit rätt.. oavsett hur bra/dåligt priset är på varan..

Men som sagt, världen verkar ha många gråzoner..

Ha en trevlig kväller :)
 
Jag tror att det mesta du kan hitta i "normala" butiker kan ha en såpass stor prisspridning att du knappast skall behöva inse att det är fel. men det är klart om du går in på Media Markt får köpa en hel pall med 50 tums TV skärmar för 100 kr, så kanske man bör förstå att priset är fel...

Jag var själv med om en liknande sak när jag bytte bil senast (har bilen på min firma). Jag bytte till en i stort sett likadan bil som jag redan hade. Men när säljaren presenterade den nya leasingkostnaden så var den nästan 30% lägre än vad jag betalade på min bef. bil.

Jag höll masken, och när vi väl avslutade affären så blev säljaren plötsligt vit i ansiktet när han upptäckte sitt räknefel (han hade räknat på bilfirmans nettopris, men restvärde baserat på vanligt pris). Resultatet blev att han ursäktade sig och försökte kompensera mig för det högre priset, med en massa rabatter jag inte hade en aning om att man kunde få, så det blev en helt OK affär ändå. Min nya bil har ändå en leasingavgift som ligger 15% under vad jag betalade för min förra.
 
Snigla skrev:
det kan tydligen vara lika suspekt att köpa nått i en butik om priset är för lågt.. :x vilket jag aldrig ens reflekterat över tidigare..
Jag tror inte du behöver oroa dig för detta i praktiken. Jag misstänker att det är extremt ovanligt att någon kund, efter avslutad affär, drabbas av att någon butiksanställd gjort bort sig, medvetet eller omedvetet.

Men som sagt det är vad jag tror. Plåthuset kanske känner till lite mera fakta.
 
Jag kan ta ett verkligt exempel. Vid en obemannad bensinmack hade decimalen hamnat fel så bensinen såldes för typ 1,35 kr/l istället för 13,50. Kön till macken ringlade lång och jag vågar påstå att INGEN som stod i den kön inte fattade att det blivit något fel. De utnyttjade situationen helt enkelt. I ett sånt fall kan bensinbolaget efterdebitera de kunder som tankat till det alltför låga priset.

Ponera istället att det vid infarten till macken stod "Bensinrea" och tanken var att priset skulle vara 10,30 kr/l men det sätts felaktigt till 1,30. Då är det ju mer befogat för kunderna att tro att de ska kunna göra ett klipp och att de inte borde ha insett att priset blivit lägre än vad som var tänkt. Som sagt, omständigheterna spelar roll.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.