Hej!
Min takläggare kör på av bara farten och jag tittade lite hastigt och fick en fundering.
Huset har ca 41 graders takvinkel och ny underlagsduk läggs ovanpå (gamla var ganska fin trots 30 år).
Duken är RAW HP 730 och är en bra duk med 30 års garanti.
Duken är fäst med dold klammer överallt tills jag såg skarven. Det är bra med överlapp, rejäla godkända klammer, bra med klister under och är som sagt gamla duken/pappen under.
Kommer det här att hålla/fungera eller är det fel och måste åtgärdas?
 
  • Tak med ny underlagsduk RAW HP 730 och träreglar, fokus på en skarv med dold klammer och överlappande duk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske helt enkelt så att takläggare gör så men att inte så många bryr sig om att kontrollera? Det verkar rejält och tycker skillnaden mot att använda Pappspik måste vara marginell?
 
Dem hade kunnat kapa lite mer vinkel på skarven. Och sen så kunde dem kostat på takasfalt. Så gjorde jag utan klammer o de satt som satan. Men med 41 graders lutning så har ja svårt att se att de ska kunna bli nå problem :)
 
S shomakie skrev:
Dem hade kunnat kapa lite mer vinkel på skarven. Och sen så kunde dem kostat på takasfalt. Så gjorde jag utan klammer o de satt som satan. Men med 41 graders lutning så har ja svårt att se att de ska kunna bli nå problem :)
De hade någon klet under skarven men syns dåligt på bilderna. Gamla duken under är riktigt rejäl men blev bekymrad över att att det inte ska hålla men är kanske att oroa sig i onödan. Firman gör ett 30-tal hus/år så de borde väl veta vad de för och de är annars bra att ha-att-göra-med. Ville ha svar här ifall jag ska ta diskussion med dem. De lämnar 10 års garanti för övrigt.
 
Redigerat:
Kollade med dem och de strök även massa över hela skarven och klamringen dvs blir utan tvekan helt tätt. Oroade mig i onödan.


*************************************
Fick däremot ett annat frågetecken där hustaket möter garagetaket. På grund av platt tak med gummiduk så behövdes garagetaket göras om. Det sattes takstolar för att få en lutning på 23 grader på taket. Hustaket har plus 40 grader.

I brottet från garagetaket så lades duken upp på hustaket under gamla duken på hustaket ca 30 cm. Det lades även ytterligare en duk (alltså dubbel duk i brottet). Sedan ligger en V-formad plåt för med lut ut mot garagetaket för att inget vatten ska bli kvar och få bort ev snö.
Gamla duken ligger kvar på hustaket och sedan finns ju nya duken från garaget (som är uppdragen under gamla duken på hustaket) plus dubbla duken i brottet.

Snickarna/takläggarna har nu lagt duken enligt bilden dvs ovanpå plåten. De är inte klara på taket och jag vet faktiskt inte om de är klara här vid brottet. Jag trodde de skulle lägga nya takduken underst ned mot brottet, läkta, plåt.

Från garagetaket kan det ju komma vatten mot brottet men inte från hustaket då duken där styr ev vatten på plåten dvs minskar ev tryck på brottet.
Brukar/kan man göra så här eller är det dåligt/fel??? Då jag inte har tillräcklig förståelse eller kunskap så behöver jag råd/åsikter?
 
  • Takövergång där garagetakets nya svarta gummiduk läggs över hustakets äldre duk, med en V-formad plåt och lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.