Hej !

En fråga.
Har idag ett TN-C system i mätarskåpet och skall lägga in en ny matarkabel till en ny central.
Kabeln jag har (fått tag i 50 meter gratis :D) är en N1XV-R 5g16.
Kan jag klippa bort nollan och isolera ifrån den i båda ändar och använda mig av kabeln, eller måste jag köpa en ny ?
 
Klart du kan använda din kabel. Normalt eftersträvar man att gå över till TN-S så fort som möjligt så e det väl bra att göra det när du ändå kan. Du kommer då att få TN-C-S.
 
Låter som ett jobb för en elektriker =)

Kabeln uppfyller annars kraven för att kunna användas i ett fyrledarsystem då jorden (och alla andra) är över 10mm2. Jag skulle nog inte klippt av nollan helt och hållet, skulle nog lägga "undan" den och isolera den.

Men som sagt, lämna den praktiska biten till någon som vet vad han sysslar med.
 
Marwi skrev:
Klart du kan använda din kabel. Normalt eftersträvar man att gå över till TN-S så fort som möjligt så e det väl bra att göra det när du ändå kan. Du kommer då att få TN-C-S.
Du menar att han ska koppla både PE och N till PEN i den matande änden och använda dem separerade i
den nya centralen? Det tycker jag låter som den bästa lösningen, om den är tillåten.

/Hasse
 
Ja, enligt bilden. Men lämna det till en elektriker om du inte är hundra.
 
  • tn-c-s.jpg
b_hasse skrev:
Du menar att han ska koppla både PE och N till PEN i den matande änden och använda dem separerade i
den nya centralen? Det tycker jag låter som den bästa lösningen, om den är tillåten.

/Hasse
Tja, det är ju så man gör. Svårt att lösa det på något annat sätt när man vill separera upp. ;)
 
Ja, det är den bästa lösningen att gå över till TN-S (femledarsystem).
 
Har du gratis 5 ledare så ska du självklart installera 5 ledarsystem.

Protte
 
pefo skrev:
Tja, det är ju så man gör. Svårt att lösa det på något annat sätt när man vill separera upp. ;)
Jag har sett förslag på att göra uppdelningen i den nya centralen,
och då antingen lämna N-ledaren oansluten (funkar bara om PEN-ledaren är minst 10 mm2), eller att bygla N och PE i båda ändar för att de tillsammans ska bilda en grövre PEN-ledare.

Som Marwi skriver, så vill man väl göra uppdelningen till 5-ledarsystem så tidigt som möjligt,
så de alternativen borde vara sämre, om man har en kabel med 5 ledare.

/Hasse
 
Enda anledningen att fortsätta med TN-C är om man är snål eller redan har en 3+1-kabel och 'måste' använda den.
 
Tack för alla svar.

Har varit på semester några dagar.....:cool:

Då får jag "läxa" upp min rådgivare (behörig elingenjör).
Han sa att jag inte fick frångå TN-C systemet förrän jag var i centralen.
Men jag har även konsulterat ytterligare en god vän (behörig civilingenjör) och fått samma råd som ni gav mig.
- Gå över till TN-S redan i mätarskåpet.
 
Nyckelmossen skrev:
Då får jag "läxa" upp min rådgivare (behörig elingenjör).
Han sa att jag inte fick frångå TN-C systemet förrän jag var i centralen.
Men jag har även konsulterat ytterligare en god vän (behörig civilingenjör) och fått samma råd som ni gav mig.
- Gå över till TN-S redan i mätarskåpet.
Vi har övergången mellan TN-C och TN-S 60m före mätarskåpet vid sista stolpen. ;)
 
Det finns de som tycker hela Sverige ska dela upp i separata noll och skyddsjord redan i transformatorstationen, det finns för och nackdelar.

Protte
 
Finns det några funktionella nackdelar med rena TN-S-system? Dvs nackdelar utöver vissa ökade kostnader som att man behöver en ledare till samt att det nästan är nödvändigt med jordfelsövervakning av huvudledningar till fastigheter.
 
petersv skrev:
Finns det några funktionella nackdelar med rena TN-S-system? Dvs nackdelar utöver vissa ökade kostnader som att man behöver en ledare till samt att det nästan är nödvändigt med jordfelsövervakning av huvudledningar till fastigheter.
En del montörer som jobbar med vägbelysning hävdar att det ger en lägre säkerhet att använda sig av TN-S istället för
TN-C.
Skulle det uppstå ett brott på PE ledaren på något vis så fungerar fortfarande vägbelysningen, och ingen felsöker väl så länge det lyser?
Risken finns att alla stolpar blir ojordade utan att det märks.

Men hur stor är risken :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.