Har tänkt att använda en EXLQ 3G 1,5 för en ny LED-belysning på badrumsskåpet (drygt 90 cm över blandaren).
Ersätter en tidigare porslinsarmatur som satt på väggen ca 25 cm över skåpet. Där blir det i stället en kopplingsdosa och en kabel (EXLQ 3G 1,5) ner till den nya belysningen. Min fråga är o m jag fått rätt kabel!
Den saknar märkning och innerisolering, har plasthölje med insida av typ aluminium och tre ledare med en biledare!
 
  • Elektrisk kabel EXLQ 3G 1,5 avskalad med synliga kopparledare och aluminiumskärm, mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Det är en alldeles utmärkt kabel för de flesta tillämpningsfall. Den får användas typ överallt, är styv så att den håller sig rak och nästan lika smal som kulo (EKRK) (som inte får användas i badrum).
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är en alldeles utmärkt kabel för de flesta tillämpningsfall. Den får användas typ överallt, är styv så att den håller sig rak och nästan lika smal som kulo (EKRK) (som inte får användas i badrum).
Bra, då har jag valt rätt typ. Kabeln på bilden ska vara EXLQ 3G 1,5, den har ingen märkning så frågan är om jag fick rätt kabel!
Ledarna omsluts inte av någon isolering, de ligger lösa ( som i ett tomrör)
 
Det är vanligt idag med kablar utan denna utfyllnad. Det är just bara en utfyllnad som gör att kabeln håller sig rund. Den har inga elektriska egenskaper och utgör därmed inget skydd. Utan den blir kabeln betydligt enklare att avmantla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.