Har en nyinstallerad Elextroluxhäll EHD60020P som låter olidligt med IKEAS sunkiga 365+ gryta. Ett högfrekvent högt ljud.
Gjutjärnsgrytan är ok dock.. men det hörs lite.

Är det någon som bevisligen har köpt ett visst märke av en dyrare grytserie med resultatet att det blir tyst och fint? Vilket märke och modell?
Man har ju inte lust att köpa grytor för 2000 kr som fortfarande ger upphov till högfrekvent ljud.

Och för att förtydliga:
Jag söker alltså erfarenheter från er som har haft problemet med högt högfrekvent ljud, men bytt till ett kvalitetsmärke på grytorna och blivit av med problemet. Jag vet att vissa inte hör ngt från sina IKEA 365+ grytor, men det funkar verkligen inte på min häll. :(

För lite ytterligare bakgrund:
http://www.byggahus.se/forum/el/4969-nan-som-har-induktionshaell.html
 
Min häll låter samma oavsett vad jag har för kastrull eller gryta - ett litet gnäll på hög effekt - inte mer.

Kan dock tillägga att jag får ett par år sedan köpte en svindyr Ittala stekpanna som var godkänd för induktion, men den blev aldrig riktigt varm. Efter mycket diskussioner med företaget fick jag en ny stekpanna från Ittala - en annan modell - då de erkände att den jag hade var dålig helt enkelt. Den nya jag fick blev varm, men var dålig på annat sätt. Så jag köper inte Ittala eller Hackman tills de har skärpt till sig och tillverkar bättre produkter. IKEAs produkter i detta fallet var helt enkelt mycket bättre en de dyra Ittala/Hackman produkterna.
 
Vi har ett par Iittala-kastruller som funkar jättebra på vår induktionshäll (E-lux EHD6685P). Inga konstiga ljud alls oavsett effektläge.
 
Vi har hällar från AEG (hemma & fritidshuset) samt grytor och stekpannor från Fissler vilka fungerar ljudlöst utom när man kör med boostern (kort stund). Fisslers grejor är ju inte helt gratis med underbara att jobba med...
 
Vi införskaffade en Ittalakastrull och några Hackman kastruller och stekpanna i torsdags. Vet itne om det beror på vår häll (Siemens EH772001E) eller på kastrullerna, men de låter ingenting. Bara ett svagt surr i boost-läget.

Vår gamla 365+ från IKEA däremot låter betydligt mer.

Helt underbart med induktionshäll för övrigt! :)
 
Hej!

Alla induktionshällar kan avge ett surrande ljud pga av den spole som snurrar och som skapar den magnetiska "strålningen". Speciellt om man kör på full effekt så kan det uppstå surrande ljud.
Kastrullen kan säkert beroende på tyngd och storlek dämpa ljuset olika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.