Helt okunnig, men har en känsla av att taket till vår uteplats är felgjort så in i och orsakar läckage.

Det är alltså ett tak över en uteplats intill garageväggen. De har gjort hål i fasaden och placerat de nya takbjälkarna intill garagets takbjälkar (om det är rätt term).

Det läcker in från taket/hörnan i garaget lite vid mycket regn. Garagetaket kommer att bytas inom den närmsta tiden eftersom det i sig är dåligt (gamla eternittpannor), men är osäker på om vi ens ska behålla taket till uteplatsen, speciellt om det är helt fel. Kanske t.o.m. är det taket som orsakar läckaget.

Vad jag förstått fäster man väl en bärlina som takbjälkarna ska vila på, snarare än att dra igenom väggen och ansluta till befintligt tak....

Behålla eller riva direkt?
 
  • Träkonstruktion, genomskinlig plasttak, utomhuslampa, dagtid, väderbiten, delvis skuggad yta, arkitektonisk detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett mörkt tak med takpannor, regnränna, bakgrund av gröna träd och grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stolpe möter brunt trägolv och skarv vid genomskinligt tak i dagsljus. Slitage ses vid kontaktpunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähökar, isolering, rör och kablar inuti ett grovt konstruerat utrymme eller en vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindbjälklag med isolering, träreglar, elkabel och taklamputtag. Obehandlat och oavslutat inomhus byggnadsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Infästningen ser jag inget direkt problem med, mer än att det brukar vara enklare att skruva i en bärlina.

Men det ser ut som att plast taket ligger med en dal närmast fasaden, vilket är mindre bra och naturligtvis kommer leda vatten in i garaget.

Kapa plasten på toppen istället och flytta in taket mot väggen, kostar endast lite tid att genomföra.

Personligen skulle jag även monterat en dropp plåt ovanför
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.