Skall byta ut ventilhus till radiatorer i hela huset (någon har för vana att vrida till dem hårt så att de fastnar och nu går det inte längre att få liv i dem; ventilen sitter fast även om "piggen" lossas). Har två frågor:

1. De som sitter där liknar Danfoss Ventilhus rak, men jag skulle hellre vilja ha MMA Ventilhus rak eftersom den också har termostat, vilket gör att det blir mycket billigare. Fungerar det tro?

2. Mäter röret till 18 mm, så dimensionen borde vara R15 med invändigt mått på 18 mm. Men i Rinkaby rörs storleksguide uppges också att det svarar mot 1/2, vilket bara är 1,27 cm, dvs avsevärt smalare än röret. Vad skall man tro?

http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
 
  • IMG_0955.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Danfoss eller MMA spelar ingen roll. Båda har termostater som fungerar fint på dessa!

Om det tvändiga måttet på det nedre vitmålade röret är 17mm = 3/8 eller 10 i rörgängornas värld.
 
Tack! Men är du säker på gängen? Hamnade där först också, men sen fick jag för mig att rörets utvändiga mått (som jag får till 18 mm) borde svara ungefär mot ventilhusets anslutnings invändiga mått (17 mm) och i så fall blir det 15. Jag pratade också med Min VVS-butik och han sa också först 10 och ändrade sig sedan till 15. Skall höra med MMA också.
 
MMA sade också 10, så jag beställde en sån.
 
Krilleman
Inget snack om saken. 17mm utvändigt är DN10 eller 3/8!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.