Hej alla kunniga!

Vill kunna göra nya "gamla" lister till huset så det går i samma stil överallt. Sedan tycker jag denna list är enkelt-snygg. :)

Men för en novis i frässtål-djungeln behöver jag lite hjälp. :blushing:

Profilen syns på bilden, och måtten är följande;

Total bredd (inte så viktigt för stålet): 65mm
Total höjd (mer viktig antar jag): 15mm

Från botten till 90° vinkel: 7-8mm

Sedan kommer det kluriga, böjarna.. :)
Vet faktiskt inte hur jag kan mäta dem, så det är där jag behöver lite hjälp..

Har sett kataloger med fräs-stål i 1/1-skala, då skulle man kunna jämnföra, men hittar inget just nu. Så hjälp uppskattat, antingen med "rätt" stål eller länkar till platser.

Profilen är tidigt 40-tal..

Tack på förhand..
ps. Har en 8mm handöverfräs. DS.
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mitt tips är att mäta upp radien i böjarna med en cirkelmall. Sedan är det "bara" att börja surfa. Ser ut att funka med något profilstål med kullager. Kolla in cobolt och cmt som båda har stort utbud. Om jag inte missminner mig kan cobolt tillverka specialstål efter önskemål.
 
Är det dubbla radier på "upphöjningen"? Alltså en ytterradie och en innerradie eller är det bara en ytterradie?
 
Vad jag förstår/ser så är det både en inre och en yttre. Liten nere och en större uppe..
 
Det knepiga känns spontant att hitta ett stål som har två olika radier. Även att hitta ett stål med rätt avstånd mellan de två böjarna.

Har du kollat upp möjligheten hos ett hyvleri att tillverka ett eget stål som de sedan hyvlar upp längder åt dig. Beror väl lite på mängd som krävs, sen skall man inte förringa känslan av egentillverkat.
 
Har ingen cirkelmall, men testade att få fram cirklarna i Photoshop, och om det stämmer så är den mindre (nedre) cirkel 6 mm i diameter och den större (övre) är 12 mm i diameter.. (men kan ha missat helt och hållet..)

Nej, jag har inte kollat med externa personer, skulle som sagt varit skoj att kunna gjort det själv. Det är i stort sätt hela huset som behöver nya lister, då förra ägaren satte dit normala släta foder runt fönstren när de byttes. Så det är endast runt innerdörrar denna gamla listen finns.. (Den finns även som golvlist i vårt "andra" hus på tomten). Så vill kunna använda profilen på alla nya golvlister också, men då givetvis bara den ena halvan.. :)
 
  • bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hittade dessa två hos Tooltrust.se, en kombination av de två med rätt radie så skulle man vara hemma tror jag.. :)
 
  • Skärmavbild 2011-12-15 kl. 14.15.05.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2011-12-15 kl. 14.23.18.png
Om du ska fräsa egna golvlister så rekommenderar jag att du hyvlar/sågar/fräser en 45 graders fas på den del som ska ligga an mot vinkeln mellan golv och vägg. Det underlättar när listen ska passas till mot ett gammalt golv i ett gammalt hus. Lycka till :)
 
Kan vara svårt att få det bra. Finns ett litet hyvleri i Stockholmstrakten som gör sånt där i lite skala. Det blir billigare än man tror. PM mig om du är intresserad så kan du får kontaktinfo till stället. Jag har handlat alla mina lister där, nu senaste en svanhals på 5 tum, blev otroligt snygg.
 
Ok. Bra att veta. Har det i bakhuvudet.. Tack!

Har varit i kontakt med Tooltrust.se och de svarade att de kan göra ett specialstål åt mig med rätt profil. Skall skicka en mall/provbit till dem så de får börja med en ritning. Dock tar det en liten tid att tillverka stålet tydligen. Behöver bla annat göra ett bord åt fräsen så det blir enklare att göra listerna, så fördröjningen kanske blir välkommen så allt är klart när stålet kommer.

Har fler idéer om hur jag skulle kunna använda stålet så jag kommer börja med detta och se hur det blir.. :)

Återkommer med hur det blir.
 
Har hittat obehandlade originalfoder i en garderob. Har sågat av en bit, nu är listen på väg till Tooltrust så de får kontrollera om de måste göra en ny mall eller om de redan har denna profil.

Hittade även en golvlist på ett annat ställe i huset som har samma profil men något större radie.

Helt ok kvalitet på över 70-åriga lister, fick ta i ordentligt för att få loss dem.. :)

Stay tuned..
 
  • IMG_0573.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0574.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var som jag misstänkte att det inte var en mindre inner radie utan färg som lagt sig där med tiden
Cobolt har ett stål som passar perfekt har den stora radien och är platt ner till som heter 216-106
Finns även 216-003 som är ett lite mindre stål men samma radie.

Pär
 
Japp, det stämmer. Jämnför nu med katalogen och den stämmer mycket bra, så det är en 6mm radie. (Mätte rätt tidigare alltså.. :) )
Den gamla golvlisten är en 216-108.

Nu är det bara att hitta någon som säljer, så då går det här kanske lite fortare än jag trodde tidigare..
 
Theofils har Cobolt och de har en butik i Stockholm. Det finns säkert fler, men jag har för dålig koll på 08-området för att ens gissa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.