Hej,
Jag har en stenbänkskiva i mitt kök som jag ännu inte fogat fast mot väggen. Väggen är INTE kakel utan trä i detta fall, träpanel. Det är egentligen så att bänkskivan går upp en bit på väggen (stänkskydd) och nu skulle jag behöva foga fast den mot träet så inte ev. vattenstänk åker in mellan stänkskyddet och träpanelen. Jag har även en glasskiva på en del av väggen, vid spisen, för att skydda från sprätt från het olja och liknande. Så det vore bra om det även går att foga mot den också.

Har googlat men haft lite svårt att hitta någon tydlig rekommendation, vilken fog eller silikon ska man använda för det ändamålet. Dvs i kök för trä, sten och glas. Är det viktigt att man väljer rätt, eller funkar många till mycket?

Som bonus fråga, har ett ställe mellan golvet (ekparkett) och väggen (trä, furu) där jag inte kan ha en list för att täcka glipan mellan golv och vägg, tänkte där lägga i nån fog av något slag. Vad rekommenderar ni för fog för det ändamålet?
 
silikon funkar till det mesta ev kan man välja silikon med antimögelmedel i (badrumssilikon)
där finns även tec-7 man kan använda är övermålningsbar
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.