O
Vad säger ni om:

Inkommande PEN skall helst vara gulgrön och förses med en blå markering i änden. Är det en gammal matning kan den ha andra färger men då är det tillåtet att trä på gulgrön slang eller linda den med gulgrön tejp och sedan avsluta med en blå markering.

Eventuell biledare skall förses med genomskinlig isolerslang, även om många låter den vara som den är eller trär på en gulgrön slang istället.

Stämmer det?

Sen undrar jag vilken färg ledaren från jord-plinten/-skenan till JFB skall ha och hur/om den skall märkas.

Jag har sett både gulgröna, gulgrön med blå markering och blå kabel. Bortsett från centraler där den varit svart, röd eller haft andra mer godtyckliga färger.

Vad är det som gäller?
 
Det stämmer vad gäller PEN, för biledare är du även på spår men undvik gulgrön om man ska hårklyva.

För JFB är det ju en nolla och den ska därför vara blå på båda sidor om brytaren och inget annat.
 
Den har ju ingen funktion som skyddsjord mellan jordskenan och JFB så det är ju ganska självklart att den ska vara blå som GK skriver
 
O
Tack!

Att anlita en elektriker för att byta färgerna på alla ledare i min central skulle nog få elfirman att höja på ögonbrynen och det känns lite som bortkastade pengar, men jag är sugen. Det måste ha varit gott om svart ledare på 80-talet för allt i min central utom gruppledningarna är svart! :)
 
Exakt, bortkastade pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.