Behöver råd.

Jag anlitade en rörfirma för att koppla lite rörledningar på vägg, till en vattenutkastare på fasadväggen.
Ca ett till två år senare upptäcker jag, i samband med inspektion av ventilationskanaler, att rörkillen skruvat upp vattenledningarna på innervägg precis vid en eternitkanal som går som tilluftskanal genom väggen. Jag blir fundersam på om skruvarna gått igenom/skadat eternitkanalen.
Ringer upp killen som säger att Johan självklart inte medvetet har skruvat i kanalen, men att han naturligtvis kan ha gjort det av misstag, men han tror inte det.
I nästa sekund säger han: " Om du åker hem nu så tittar jag förbi en snabbis och kollar".
Inom mindre än en halvtimme är han hos mig.
Han kollar, vilket tar högst tio minuter aktiv tid.
sen småpratar vi om "väder och vind" en stund och han beger signalspaning hem för att, som han säger: "Nu ska jag hem och äta lite lunch". Han bor nämligen i samma lilla by som jag och skulle tydligen ändå hem och äta. Passade därför tydligen bra att "titta förbi hos mig".

Nu till saken:

Idag har jag fått en faktura för detta besök på ca 1 000 kr!
En timmes arbete= 450 kr.
Servicebil= 300 kr.
Plus moms.

Är detta ok?
Jag som kund misstänker ett fel, han kan på telefon inte garantera att det inte uppstått ett fel, han erbjuder sig att titta förbi en snabbis, aktivt arbete är högst 10 minuter.

Jag tycker inte att detta känns ok.
Vad tycker ni?
Vad säger juridiken?

Hur som helst verkar företaget inte rädd om sin "goodwill".
 
Blev lite fel ord i texten..
Haha.
Ska inte stå signalspaning utan "sig".
Ska inte stå Johan utan "han".
 
Om han tittar in i tio minuter på väg hem till lunch och tar betalt för det borde han skämmas!
Det är i alla fall min uppfattning.

Det är ju mer eller mindre frågan om en reklamation av ett jobb (som jag förmodar är betalat).
Sånt måste ju kunna hanteras utan debitering. Hur man gör juridiskt vet jag dock inte.

Hur var det förresten med skruvarna i ventilationskanalen?
 
Ja, jag tycker också det känns helt galet. Jobbet är betalt sedan länge.
Dessutom har jag anlitat honom för flera andra jobb tidigare, dvs varit en rätt bra kund till honom.

Vad gäller skruvarna kunde han inte se några skruvar som gått rakt igenom kanalen.
Om de kommit i kontakt med utsidan på kanalen är lite mer osäkert, går ju inte att se med blotta ögat.
Kanalen sitter inte heller exakt rakt genom vägg, svänger lite, och det går därför inte att bara avgöra genom att mäta, kolla skruvarnas längd osv. Borde dock inte vara nån hälsofara så länge skruvarna inte kommit igenom insidan på kanalen, tycker jag.

Ja, jag tycker detta känns girigt och fel.
Visst han var här längre än 10 minuter, men jobbet tog bara 10 minuter, sen småsnackade vi om helt andra saker, innan han begav sig hem för lunch.

Rotavdrag, som jag bad om vid ett tidigare mindre jobb, sa han att inte var någon ide, för jag skulle inte tjäna på det eftersom han då kom att lägga på en halvtimme eller timmes arbetskostnad till, för den administrationen, till Skatteverket..
 
O
Börja med att byta röris....
Jag är övertygad om att även han har borrat i eternitkanalen så kommer det inte vara någon fara... Det skulle varit just då han borrade... Men nu efteråt så är det ingen fara... Sedan så är asbesträdslan överdriven bland människor idag tyvärr.
De som dog i stenlunga, var de som arbetade med att tillverka asbest eller verkligen jobbade med materialet.

Gällande fakturan så känns den felaktig....bestrid den.
Jag tycker det är fult när de ska lägga på en timmes arbete för att man betalar med ROT. Man får säkert göra så, men det är inte rätt enligt mig.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Behöver råd.

Jag anlitade en rörfirma för att koppla lite rörledningar på vägg, till en vattenutkastare på fasadväggen.
Ca ett till två år senare upptäcker jag, i samband med inspektion av ventilationskanaler, att rörkillen skruvat upp vattenledningarna på innervägg precis vid en eternitkanal som går som tilluftskanal genom väggen. Jag blir fundersam på om skruvarna gått igenom/skadat eternitkanalen.
Ringer upp killen som säger att Johan självklart inte medvetet har skruvat i kanalen, men att han naturligtvis kan ha gjort det av misstag, men han tror inte det.
I nästa sekund säger han: " Om du åker hem nu så tittar jag förbi en snabbis och kollar".
Inom mindre än en halvtimme är han hos mig.
Han kollar, vilket tar högst tio minuter aktiv tid.
sen småpratar vi om "väder och vind" en stund och han beger signalspaning hem för att, som han säger: "Nu ska jag hem och äta lite lunch". Han bor nämligen i samma lilla by som jag och skulle tydligen ändå hem och äta. Passade därför tydligen bra att "titta förbi hos mig".

Nu till saken:

Idag har jag fått en faktura för detta besök på ca 1 000 kr!
En timmes arbete= 450 kr.
Servicebil= 300 kr.
Plus moms.

Är detta ok?
Jag som kund misstänker ett fel, han kan på telefon inte garantera att det inte uppstått ett fel, han erbjuder sig att titta förbi en snabbis, aktivt arbete är högst 10 minuter.

Jag tycker inte att detta känns ok.
Vad tycker ni?
Vad säger juridiken?

Hur som helst verkar företaget inte rädd om sin "goodwill".
Vad är det för jäkla hantverkare du fått fatt på?

Om en kund, dessutom återkommande sådan ringer och vill att man kikar förbi för att dom vill att man ska titta på något dom är osäkra på så inte fan tar man betalt för det!

Nej, bestrid fakturar skriftligt och be rörmokaren fara till nått varmare ställe.

Så jäkla trött på idioter som drar ner ryktet för oss andra.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Helt snurrig rörläggare, men eftersom han har varit hos dig, även om det är en kort stund, så skulle jag betala fakturan.
Dock skulle jag påpekat hans orimliga prissättning.
Och med tanke på hans tidigare krav på extra tid för rotansökan så skulle jag tvärt sluta att anlita honom.
Och naturligtvis inte ge goda vitsord om någon frågar. :mad:
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag tycker som övriga att den rörläggaren skall du skippa, och avråda andra från.

Strikt formellt är det tänkbart att han skulle få rätt om du vägrar betala. Man skulle kunna argumentera att du har beställt en kontroll.

Personligen skulle jag nog prata med honom om han verkligen menar allvar, eller om det blivit något missförstånd. Men jag är inte säker på om jag skulle orka bråka, och låta bli att betala. Om han står på sig.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Bestrid den, det du gjorde var inte att beställa ett nytt jobb, utan att reklamera ett gammalt redan betalt arbete. Skriv det på fakturan, han har inte en chans att få rätt på detta.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.