Hade en elektriker som kom hit förra veckan för att dela upp mitt befintliga perilexuttag (trefas) mot två nya (ugn och häll, en resp 2 faser). Jag berättade allt som skulle göras per telefon innan han kom hit.

När han kopplade ut det befintliga perilexuttaget visade det sig att den som kopplade in det tidigare hade fuskat och inte dragit dit någon nolla från elcentralen (dvs endast 3 faser och jord). Så för att installera de nya uttagen behövdes en kabel dras från elcentralen. Nu visade det sig så att han inte hade med någon sådan kabel utan fick åka tillbaka till "kontoret" och hämta, vilket tog ca 30-45 minuter.

När räkningen kommer gissar jag att jag kommer att få betala för den extra tid som det tog för honom att köra fram och tillbaka. Anser ni det vara rätt? Borde inte sådan kabel ingå i en elektrikers standardutrustning i bilen?
 
Jag skulle nog också gissa att du blir debiterad för den tiden.
Rätt eller fel? Ja, vart skall man dra gränsen? Skall han ha 10 meter, 250 meter eller 2000 meter av varje sorts kabel i bilen? Han kan ju omöjligen veta hur trådarna är dragna och hur många meter som kommer att gå åt innan han har börjat riva i det gamla.

Jag hade accepterat kostnaden om jag blev debiterad för hans tid att hämta material.
 
Den som tillhandahåller en uppgift ansvarar för att den uppgiften är riktig.
Du hade upplyst honom om att det fanns en trefas (vilket var fel) och han hade ingen anledning att tvivla på att det du sade var oriktigt.
Normalt sett så brukar hantverkare ha med lite mer än vad de behöver, men han kanske hade gjort slut på sitt reservförråd hos förra kunden som också missat.
Du får nog så vackert betala hans merarbete eftersom det inte var hans fel att han hade för lite prylar med sig.
 
Tack för svaren... kändes bara bittert att något som skulle tagit 1 h tog nästan 2 h pga tidigare installatörs fusk och att elektrikern inte råkade ha 5 meter kabel  :(

volvo skrev:
Den som tillhandahåller en uppgift ansvarar för att den uppgiften är riktig.
Du hade upplyst honom om att det fanns en trefas (vilket var fel) och han hade ingen anledning att tvivla på att det du sade var oriktigt.
Njae, jag hade upplyst honom att det fanns ett perilexuttag, men det klart, jag visste ju inte om att det inte var korrekt draget sen tidigare.

ACME skrev:
Han kan ju omöjligen veta hur trådarna är dragna och hur många meter som kommer att gå åt innan han har börjat riva i det gamla.
Om det är vanligt att nollan fattas (vilket jag inte vet om det är) så borde ju en elektriker vara förberedd. Men det kanske inte är så vanligt... :-/

Självklart hade jag tänkt betala men jag ville bara kolla en extra gång här för att få lite fler åsikter från folk som vet hur det brukar vara...
 
Slim skrev:
Njae, jag hade upplyst honom att det fanns ett perilexuttag, men det klart, jag visste ju inte om att det inte var korrekt draget sen tidigare.
Mycket möjligt, men det är du som husägare som ansvarar för att inkopplingar etc. är korrekt utförda även om det (antagligen) inte är ditt fel att det var felkopplat tidigare.
 
Normalt drar man alla trådar till ett Perilexuttag (eller vilket uttag som helst)

Jag kan inte se någon anledning till att inte dra alla trådar.

Ska man sätta upp ett uttag ska ju full funktionalitet naturligtvis ingå!

I detta specifika fall KAN det ha varit så att det suttit en fast monterad spis utan nolla som byttes ut mot en med uttag/stickpropp utan nolla, därför blev aldrig nollan ansluten (OBS Bara spekulationer, men något som jag har stött på!)
 
Jag är elektriker och hade tagit med mig en rulle blå från början!
Det är ju något man måste ha med i planeringen.
Har efter många år med installationer på landsbygden insett värdet av att åka ut rätt klädd från början..
Om det ändå skulle bli som beskrivet så hade jag endast fakturerat 50% av den extra tiden.

Jag som privatperson skulle inte ta den fakturan utan en dialog med elfirman.
 
Hemmakatten
Jag skulle ha betalt den extra timmen utan att tjafsa, möjligtvis med någon liten kommentar. I det här fallet pratar vi ju en eller två timmar. Det hade varit stor skillnad om det rört sig om många timmar.
 
TorpAnders skrev:
Jag är elektriker och hade tagit med mig en rulle blå från början!
Det är ju något man måste ha med i planeringen.
Har efter många år med installationer på landsbygden insett värdet av att åka ut rätt klädd från början..
Om det ändå skulle bli som beskrivet så hade jag endast fakturerat 50% av den extra tiden.

Jag som privatperson skulle inte ta den fakturan utan en dialog med elfirman.
Jag håller med, tycker att en elektriker borde förutse eventuella "konstigheter", han är ju trots allt kunnig i området. Självklart kan han inte ha med allt i sin bil, men grundläggande kablar etc. tycker jag man borde ha med. Inte för att jag tror han försöker lura mig, men jag tyckte det var konstigt att han behövde åka till lagret för en vanlig kabel. Å andra sidan är jag inte elektriker...  :-/

Kommer inte göra en stor sak av detta, men bara fråga om det är så de brukar göra. En fråga skadar ju inte...
 
Tycker också det är konstigt att elektrikern inte hade med sig någon blå kabel. Det är ju inga specialkablar vi pratar om direkt.  
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.