Hej,

En fråga om hur man installerar rätt strömbrytare och viktigare rätt antal kanaldragningar för ledningar. Jag tänkte förbereda kanaldragningar för min kommande elektriker så att taket kan slås igen.

Jag har två lampor i hallen som jag skall planera dragningar och brytare för. Den ena lampan (lampa 1) sitter mitt i hallen och skall manageras av två strömbrytare i hallen vi kallar dem brytarplats 1 och brytarplats 2. Den andra lampan (lampa 2) hänger i hallen men lyser också upp trappen och därför vill jag kunna sätta på den nerifrån också, så den skall manageras av både brytarplats 1, brytarplats 2 samt nerifrån trappan också som alltså blir brytarplats 3.

1.Strömbrytare
Jag funderar på om rätt sätt att göra detta är att ha en dubbeltrapp på brytarplats 1, en trappbrytare (för lampa 1) samt en korsbrytare (för lampa 2) på brytarplats 2 samt en trappbrytare (för lampa 2) på brytarplats 3. Tänker jag rätt eller finns det ett smidigare sätt att göra detta på där jag undviker två brytare på brytarplats 2?

Jag har också tänkt sätta ett uttag under brytarplats 2.

2. Kanaldragningar:
Jag har tänkt sätta en fördelningsdosa högt i väggen ovanför dessa tre brytarplatser. För det jag tänkt ovan antar jag att det räcker med

Fördelningsdosa 1: En kanal inkommande från central, två kanaldragningar (16 mm) till dubbeltrappen, tre kanaldragningar till fördelningsdosa 2 (för att slippa för många kablar i varje kanal) samt en kanaldragning till Fördelningsdosa 3.

Fördelningsdosa 2: En kanaldragning till lampa 1, En kanaldragning till lampa 2, en kanaldragning till trappbrytare, en kanaldragning till korsbrytare

Fördelningsdosa 3: En kanaldragning till trappbrytare 3
 
Måste du ha 3 brytare som styr lampa 2? Jag vet inte ens om det går. Jag ser i alla fall inte kopplingschemat framför mig.
 
Då kan jag ju passa på att skriva att jag tycker du överdriver antalet rör. Är du orolig för platsen, dra ett 20 mm. Och använd VP-rör.
 
Tänk på att även rördragningen är ett behörighetskrävande jobb om dom skall användas för starkströmsledningar
 
Och korskopplaren går ju fysiskt att placera var du vill, så den kan sättas på plats 3. Då blir det vanliga dubbla trappbrytare på plats 1 och 2.
 
Inte för att vara sån, men får TS ett RSK- nummer så lär det definitivt bli fel grejer :)
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
lordi skrev:
Inte för att vara sån, men får TS ett RSK- nummer så lär det definitivt bli fel grejer :)
Ja ja... :banghead:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.