Som rubriken lyder går det å räta upp denna på något vis så att den står rakt ?
Bör tilläggas att jag får spendera resten av mitt liv i garaget om trädet dör av säkra källor av min fru.


Lutande buske med vita blommor framför ett hus och gran, fråga om den kan rätas upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
Svårt läge - har du någon aning om varför det blivit så snett från början? Vind, dålig uppbindning, skada, olycka?

Det enda jag kan tänka är att försöka räta ut den manuellt, dvs sätt en stadig stör och ett bra brett band om trädet och sedan, mm för mm under flera år, försiktigt tvinga trädet till en mer upprätt position. Kombinera detta med beskärning av grenar på höger sida trädet och spara sådana som växer rakt upp, så att tyngden från grenarna inte motverkar processen att röta upp det.

Det måste göras riktogt långsamt för att inte trädet ska ta skada.

Kom på en sak, ett alternativ, beroende på vad man har tillgång till för utrustning, kan vara att gräva upp rötter + en större jordklump, sätta åt sidan och sedan gräva ett lite djupare hål, vari du sätter den uppgrävda jorsklumpen men vinklar denna i förhållande mot hur den var tidigare så stammarna rätas upp. Detta måste kombineras med en mycket stadig uppbindning och beskörning, annars kommer det nog börja tippa igen......
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Finns inget annat än vind och dålig stöttning under dom 50 år vi tror den stått där. Sol runt hela trädet och inget annat som har stört.
Hur stort kan rotsystemet vara på den och hur djupt ?
 
BirgitS
Man brukar säga att rotsystemet och kronan har samma volym samt att rotsystemet går något utanför kronan så att det kommer in i jord som inte är skyddad av kronan vid regn.
 
KristinaRT
Generellt säger man att träd har lika stort rotsystem som krona, men om det stämmer även för buskar är jag inte säker på, men det kan fungera som en bra grundregel.

Ett tips kan också vara att kontakta en arborist, eller någon anna som är mycket kunnig inatt beskära buskar, det är möjligt att ni kan komma en bit på vägen mot rakare träd bara genom försiktig beskärning. Iaf borde man kunna kompensera en del av lutningen på detta sätt.

Oabsett vilket ska det inte göras några grävarbeten just nu, det görs när trädet är i vila. Kolla dock upp när man brukar beskära denna typ av buskar, om det är JAS är det ju en perfekt tid att göra det nu. Att sätta en stötta är inte heller fel, för att hindra busken från att tippa ännu mer :)
 
Ja det blir och fundera helt klart. Men får börja med och sätta en stötta som första åtegärd. Hur känsliga är just syrenhortensia med beskärning ?
 
KristinaRT
Vet ryvärr inte, även om det är underbara buskar har jag tyvärr ingen.
Ett tips är att leta upp ett ordentligt trädgårdsmästeri (ingen av de stora kedjorna) och fråga dem lite om tålighet, beskörning etc.

http://www.odla.nu/fragor-svar/klippa-ner-syrenhortensia

Ett annat stips är odla.nu, forum med fokus på växter, där hittar du säkert någon som vet mer om syrenhortensiorm och vad du kan göra åt ditt lutande torn :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Exxi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.