Hej! Vi har sett ett litet torp som har stor mysfaktor. Men huset är snett, det behöver rätas upp. Jag förstår att man kanske inte kan få ett så gammalt hus helt rakt men som det är nu går det inte att ha det. Sidorna börjar liksom vika sig åt mitten. Innuti verkar det hyfsat med gamla trägolv och bjälkar i taket. Vi vill inte lägga stora pengar på detta hus utan det som ska göras vill vi i stort sett kunna göra själva. Är det svårt att räta upp hus?
 
Min morbror skulle räta upp sommarstugan. Det slutade med att den knäcktes. Iof innefattade det arbetet att de lyfte stugan, jag vet ju inte vad ni måste göra.

Firman de anlitade hade ingen försäkringen mot detta, vilket innebar i slutändan att min morbor kostade på ett nytt bygge. Kolla med eventuell firma att de är ordentliga s.a.s.

(Jag vet inte turerna exakt omkring detta bara lite korta drag. (Efter lite funderingar så vet jag inte mer än vad jag skrev.))
 
??? ???
Huga, det lät inte roligt det där!
Jag som just ska låta lyfta lillstugan och flytta fram den några meter.

Vad gäller torpet, så kanske det kan lyftas på mitten med domkrafter och sedan stagas under med nya plintar/liknande grund, men som ovanstående inlägg skriver, så måste nog någon byggnadsteknisk kunna ge råd om hur det ska gå till och om det är värt det.

Helena med
Nationalschabraket
 
Jag håller med föregående talare:
Det måste väl gå att lyfta stugan med domkraft och palla upp med nya stenar (eller nya plintar eller annan lämplig grund).

Vi har precis flyttat vår "lillstuga" ca 30 m med kran och lyftband och det var inga som helst problem.
Vi lyfte ett hörn i taget med domkraft och pallade upp med sten. När vi fått upp den tillräckligt högt la vi under två stockar att fästa lyftbanden i.
 
Kan inte svara då jag inte vet hur ditt hus är konstruerat.
Men: Jag har precis flyttat ett hus på 90 kvm 20 mil.

Innan det skulle lyftas upp med band och kran så skaffade jag två 8 tons domkrafter a 115:- st, två riktigt stabila stålplattor samt en huggmejlsel från Jula.

Sedan borrade jag upp hål var meter i torpargrunden och hissade upp huset 4-5 cm i taget för att kolla att det inte satt fast i grunden (det var inga problem).

Huset har tagit förvånansvärt lite skada, en fösterstolpe har fått en glipa på 3 mm, en dåligt klistrad tapet i ett hörn fick bytas och några fönsterkrokar gick av. Allt detta tror jag uppstod i samband med själva transporten.

Det är nog värre med grunden. Om du kan komma in under huset är det bättre att hissa underifrån - då ser man bättre var bjälkar ligger och eventuell åverkan kan minimeras.

Jag pallade upp med vanliga granbrädor. Du lär väl behöva något lite mer tidsbeständigt (dock ej tryckimpregnerat - kan börja lukta) Ta så hårt trä som möjligt och cuprinola innan. Använd tjärpapp mellan grund och trä.

Hur du sedan ser till att få en snygg skarv mellan hus och den gamla grunden kan du säkert själv lösa baserat på den gamla grunden.

Johan

PS Julas borrhammare var skit, hyr en Hilti istället! Den skär som smör genom en normal grund!


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.