Hej

Jag skall lägga 22 mm spånskivor med utfrästa spår för golvärme på andra våningen i vårt hus. Jag talade med snickarna om hur man går tillväga och han sa att de använde en teknik med snöre och en aluminiumprofil på ca 3 meter samt ett vattenpass. Är det någon som vet mer hur denna teknik går till? Jag hängde inte riktigt med.

Han sa så här:

Först spänner vi snören över takstolarna (golvbjälklaget) och om det är för högt hyvlar vi av en bit och om det är förlågt fyller vi upp med takpapps bitar.

Är det någon som använt sig av någon annan metod?
 
Hur man gör beror väl lite på hur krokigt bjälklaget är?

Jag har haft bjälkar som säckat väldigt mycket mitt på - då har jag slagit på en 28x120 (eller vad jag haft hemma) på sidan av befintlig bjälke. Det har blivit bra och är enkelt.
 
Var kanske lite oklar men jag menar hur man gör med snöret och vattenpasset? Spänner man hela längden 13 meter (i mitt fall) eller gör man fem bjälkar åt gången. Spänner man snören på kortsidan också för att se så att golvet inte lutar åt det hållet också (i mitt fall 8 meter)?
 
Hej

en gissning hur man kan göra.
Sätt en skruv där skallen slutar 10cm uvanför förstabjälken och en i sista bjälken 10cm upp.
Spänn snöret imellan på 5cm höjd.
mitt på snöret CC650cm sä lägger du ett långtvattenpass/vattenpass på rätskiva i våg så nära snöret som möjligt.
Efter detta så ser du om dom yttre bjälkarna är i våg i förhållande till varandra. är dom inte detta så justerar du snöret upp eller ned i ena änden så du får snöret i våg (se passet).
När detta är klart så har du en referenslinje rakt över alla bjälkar i våg.
Från snöret och ned så mäter du ut hur mycket du måste schimssa imellan.
 
  • Gilla
Björnberger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.