Vi har ett cykelförråd som pga att det ligger nedanför en sluttning och blir utsatt för mer eller mindre översvämning varje vår har blivit snett. Konstruktionen är nån slags enkel byggsats och det verkar i stort sett vara lagt direkt på jord. Om det går skulle jag vilja räta eller åtminstone säkra upp det så att det kan stå ytterligare några år. Är du någon som har idé kring hur man gör?

Jag laddar upp några bilder så att ni ser hur det ser ut. Tror inte jag lyckades få dem på rätt håll men hoppas det går att få ett hum i alla fall. 20130809_161734-1582785353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130809_161800-670733814.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130809_1618131620032887.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130809_161948-59238352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130809_161734-1582785353.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130809_161800-670733814.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130809_1618131620032887.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130809_161948-59238352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lyfta med domkrafter (kofot, rep och mellanlägg som så krävs), skjuta in reglar och lägga upp på betongplattor skulle jag göra.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Nyfiken på om du fick till det. Jag har exakt samma problem och upplever att det blir mer och mer skevt ju mer jag försöker räta upp det
 
Äldre stuga ska vara lite skev charmigt. I övrigt ett vattenpass på golvet och domkrafter och mellanlägg under syllen tills man är nöjd.
 
J jonaserik skrev:
Äldre stuga ska vara lite skev charmigt. I övrigt ett vattenpass på golvet och domkrafter och mellanlägg under syllen tills man är nöjd.
Du har så rätt, dock är vår cykelbod inte äldre utan bara väldigt dåligt byggd :). En billig byggsats… dock vill vi inte lägga pengar på att bygga en ny.
 
Cykelbod , då är den inte tung, räcker att lyfta med domkraften för bilen eller spett och mothåll och palla under med virke
 
J jonaserik skrev:
Cykelbod , då är den inte tung, räcker att lyfta med domkraften för bilen eller spett och mothåll och palla under med virke
den går enkelt att höja upp men den blir sned genom att plankorna i väggen rör sig. Vet ej vad det heter men det är en byggsats med plankor som har en skåra som ska passa i varandra. Som ett slags pussel
 
Allt kommer att röra sig, du får lyfta lite i taget på olika hörn och hålla koll med ett långpass på golvet. Om det är sneda långsidor som sjunkit , blir att kortsida/gavel blir sned. Att lyfta gör att det kanske ser snett ut, du får ha lite tålamod. Panelen ligger tillsammans ihop med spår och går troligtvis tillbaka, men kan ta ett bra tag. ( kanske min ett halvår ) Kolla med vattenpass på panelen och märk/skriv upp så kan du se om det ger sig rätt väg.
 
Är det snickare eller vem kan man anlita för att räta upp en friggebod?
 
C Cassandra skrev:
Är det snickare eller vem kan man anlita för att räta upp en friggebod?
Gör det själv?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.