Hej,
om man antar att räntorna fortsätter öka, kanske till 6-7% 2007-2008, så kommer absolut priserna på begagnade villor gå ner.

Men vad händer med priserna på nya hus från husfabrikanterna? Kommer de bara stagnera eller faller dom med? Eftersom det är nyproduktion så antar jag att de hävdar att priserna de tar ut nu är de faktiska produktionskostnaderna som de har för att göra en byggsats, men om räntorna går upp så kommer de ju då fortfarande har lika stora omkostnader (om inte mer) och ingen kommer ha råd att bygga ett nytt hus med de höjda räntorna?

Det jag undrar är väl egentligen, tror ni man kan tjäna på att vänta med att bygga något år eller kommer priset för att bygga nytt ändå vara konstant/ökande (vilket då gör att man måste köpa begagnat vid den tidpunkten)?

Jag inser att de flesta säkert har säkerhetsmarginal upp mot dessa räntesatser redan, men om räntorna sedan ligger på den nivän så behöver man ju kalkylera med ännu högre säkerhetsmarginal.
 
Man kan med stor säkerhet anta att hustillverkarna knappast sänker priserna på sina hussatser. Antagligen så stagnerar priset för nybyggnation under ett antal år när räntorna stiger.

Sedan så är det också troligt att prisskillnaden mellan beggat och nytt kommer att bli större... Med andra ord lite mer förmånligt för ett beg köp, men samtidigt inte så mycket dyrare än i dag för ett nybygge.
 
SoccerDude skrev:
Hej,
om man antar att räntorna fortsätter öka, kanske till 6-7% 2007-2008, så kommer absolut priserna på begagnade villor gå ner.
Det är ju förstås inget vi vet att det gör. Räntorna kommer bara stiga till 6-7% om det finns anledning, dvs om det finns anledning att kyla av ekonomin. Att ekonomin är så het att man behöver höja räntorna till 6-7% så snabbt känns inte riktigt kompatibelt med fallande huspriser. Ingen av oss vet vad som händer ifall räntorna når dit.


Men vad händer med priserna på nya hus från husfabrikanterna? Kommer de bara stagnera eller faller dom med?
Om vi har räntor på 6-7% så lär vi ju också ha inflation, vilket innebär att priser och kostnader stiger. Husfabrikanterna kanske kan svälja vissa kostnadsökningar utan att höja priserna, men de lär inte överleva speciellt länge om konstanderna ökar och de samtidigt sänker priserna.

Det jag undrar är väl egentligen, tror ni man kan tjäna på att vänta med att bygga något år eller kommer priset för att bygga nytt ändå vara konstant/ökande (vilket då gör att man måste köpa begagnat vid den tidpunkten)?
Det du isåfall ska vänta på är en svalare konjunktur (och lägre räntor), knappast en starkare konjunktur och högre räntor. När en konjunkturnedgång kommer vet jag ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.