Har varit hos SHB och FSB och luskat vilka byggkreditiv räntor och villkor de är villiga att ge på ett 2 MSEK kreditiv.
SHB - 3,65% i ränta på uttaget belopp, inga övriga avgifter, inkl låneskydd.
FSB - 3,44% i ränta på uttaget belopp, 0,5% på totalt kreditiv, inga övriga avgifter, inkl låneskydd.
(Ovan är baserat på repo 2,5%)

Det känns högt.

Vad har ni andra fått för räntor och hos vilken lånegivare? (Tidpunkt, dvs kontra reporäntan)
Är FSB's % på totala kreditivet förhandlingsbar?

HeH
 
Vi har 2.7mkr i byggkreditiv hos Nordea till 3.58% (idag 15/9) på uttaget belopp utan några andra avgifter.
 
HeH skrev:
FSB - 3,44% i ränta på uttaget belopp, 0,5% på totalt kreditiv, inga övriga avgifter, inkl låneskydd.
(Ovan är baserat på repo 2,5%)
Jag måste erkänna att jag bör lära mig vad nya begrepp betyder.
Om jag får fråga, vad menar du med 0,5% på totalt kreditiv när du säger 3,44% på uttaget belopp?
Vad betyder att ovan är baserat på repo 2,5%

TACK
 
Hej!

Ja, begreppen är många och inte alltid så smidiga. Så här har jag tolkat HeH´s inlägg. 3,44% är själva räntan på kreditivet och 0,5% någon slags avgift Fsb tar ut. När det gäller repon så är det i korta drag den räntan som riksbanken styr som i sin tur reglerar det allmänna ränteläget. Att säga att räntan är beräknad på repo 2,5% betyder att ränteuppgifterna är aktuella då repon just nu ligger på 2,5% efter den senaste höjningen.
 
0,5% är en fast avgift på det kreditiv man ansöker om. T ex ger 2 MSEK i byggkreditiv en kostnad på 10 000 SEK
 
Hej!
Jag tycker att dina bud på kreditivräntor låter bra men tanke på ränteläget.
För ett år sedan så fick vi en kreditivränta hos SHB på ca 3,65% på uttaget belopp + 0,5% på det totala kreditivet och då var räntorna mycket lägre.
Men det verkar vara stor skillnad på vart i landet man bygger när det gäller kreditivräntor, i storstäderna får man känslan av att bankerna ger bättre villkor än på landsbyggden.

// Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.