Har ett lån på 1525000:- där räntan ligger på 4.54% till 23/11 2009.
Banken vill ha 31532:- i ränteskillnadsersättning om jag skulle vilja byta bank.

Hur räknar dom fram det?
Tycker att det låter mycket......

Är det inte så här man ska räkna:

Skulden x år x ränteskillnaden = ränteskillnadsersättning

1525000 x 1 (år) x 1,47% (4,54-3.07%) = 22417:-

Eller?
 
Brukar inte bankerna lägga på lite där så att det oftast inte lönar sig att lösa bundna lån i förtid? Precis som din bank verkar ha gjort. Det borde väl stå någonstans i det finstilta hur de räknar?
 
Ränteskillanden är skillnaden mellan din ränta och obligationsräntan + 1%. Och då stämmer det rätt så bra om man räknar på tio månader som är kvar.
 
Har jag räknat rätt?

Det vi sparar genom att få ner räntan till 3.07 hos en annan bank är 20728:- jämfört med 4.45% som vi betalar idag samt att lånet ökas med 110000:-.
Så min fråga är om jag har räknat rätt med att kostnaden i slutändan blir 10804:- -30% = 7563:-

Har jag räknat rätt?
 
Banken har räknat rätt. Den ränteskillnadsersättning du skall betala är skillnaden mellan din avtalade ränta och riksbankens obligationsränta + 1%. Vad du har för villkor hos någon annan bank bryr sig din nuvarande bank inte om.

Det är nästan aldrig lönsamt att byta bank och betala ränteskillnadsersättning, tvärtom är det ofta en riktigt dålig affär.

på Finansportalen finns följande text som förklarar det hela rätt så bra: "Vid förtidslösen av lån som lämnats eller villkorsändrats fr.om. 1994-07-01 har kreditgivaren rätt att ta ut ränteskillnadsersättning för resterande räntebindningstid. Ersättningen beräknas utifrån skillnaden mellan kreditens räntesats och räntan på statsobligationer eller statsskuldväxlar, ökad med en procentenhet. Löptiden för dessa värdepapper skall motsvara kreditens återstående bindningstid. Detta gäller under förutsättning att kreditgivaren gjort förbehåll om detta i kreditavtalet samt att räntan är bunden för hela eller del av avtalstiden."
 
Som sagt, det stämmer nog.

Räntan på motsvarande statspapper t o m nov är 1,06 %. 1,06% + 1 % = 2,06 %.
Ränteskillnaden är därmed 2,48 % (4,54 - 2,06)
10/12 (10 månader av 12) X 2,48 % X 1.525.000 =31.516 kr.

Ganska relevanta siffror som banken kommer med alltså
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.