hahalj
Letar efter rännvinklar ytterhörn med vinklar 30 (150) och 60 (120) grader till taket över ett burspråk med form enligt bild, men hittar inga. Regnvatten rinner rakt ut nu, skulle behöva samla upp det i ett stuprör. Någon som vet om och var man köpa sådana vinklar? Eller om det inte finns, nåt bra tips på hur man skarvar ihop hängrännan i hörnen? Går det klippa ihop något av en bit rak hängränna? Blir inte klok på hur man skulle göra isåfall.

Enkel linjeteckning av en skiss som visar formen på ett burspråk med vinklar på 30 (150) och 60 (120) grader.
 
Går att beställa exakta grader hos plåtgrossister . Kostar dock ca 1000-1300 kr st och det är 3-4 veckors leveranstid
 
Rita på geringsvinklarna på en vanlig ränna, lägg på 50 mm överlapp på den övre rännan och skjut sedan ihop dem.
Vill du vara extra seriös kan du slipa och löda skarven för att sedan måla den igen.
Finishen på custombeställda vinklar tycker jag är relativt dålig så jag skulle välja att göra vinklarna själv.
 
hahalj
S Stubai skrev:
Rita på geringsvinklarna på en vanlig ränna, lägg på 50 mm överlapp på den övre rännan och skjut sedan ihop dem.
Vill du vara extra seriös kan du slipa och löda skarven för att sedan måla den igen.
Finishen på custombeställda vinklar tycker jag är relativt dålig så jag skulle välja att göra vinklarna själv.
Så för 30 graders-vinkeln kapar jag delarna i 15 grader? Och klipper till så det blir ett överlapp på 50 mm?
Har ingen möjligthet att löda i plåt, men skulle det funka med pop-nitning, tätningsmassa och nån sorts rostskydd?


pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Går att beställa exakta grader hos plåtgrossister . Kostar dock ca 1000-1300 kr st och det är 3-4 veckors leveranstid
Ok, isåfall blir det diy,
 

Bästa svaret

hahalj hahalj skrev:
Så för 30 graders-vinkeln kapar jag delarna i 15 grader? Och klipper till så det blir ett överlapp på 50 mm?
Har ingen möjligthet att löda i plåt, men skulle det funka med pop-nitning, tätningsmassa och nån sorts rostskydd?



Ok, isåfall blir det diy,
Ja, precis, du gerar halva vinkeln.
Om du vill säkra rännan genom att nita så tycker jag att du ska nita så högt upp som möjligt för att undvika att niten hamnar under vattentryck.
I övrigt funkar det fint med överlapp och tätningsmassa. Själv skulle jag använda en ms-polymerbaserad tärningsmassa.
 
  • Gilla
hahalj
  • Laddar…
hahalj
S Stubai skrev:
Ja, precis, du gerar halva vinkeln.
Om du vill säkra rännan genom att nita så tycker jag att du ska nita så högt upp som möjligt för att undvika att niten hamnar under vattentryck.
I övrigt funkar det fint med överlapp och tätningsmassa. Själv skulle jag använda en ms-polymerbaserad tärningsmassa.
Tack, då har vi en plan 🙂
 
  • Gilla
Stubai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.