Ser detta rätt och riktigt ut?
Är gjort av en plåtfirma.
Själv tycker jag inte det ser ut som ett proffs har gjort det.
Detaljbild på tak med dåligt monterad röd takplåt och synliga ojämnheter mot takstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd plåt på hustak med synliga ojämnheter och underarbetet av träreglar och svart takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, det där hade jag gjort bättre med en falsningssax och en polygrip :crysmile:
 
Vi har samma erfarenhet som du (finns en tråd här om det), är kanske rentav samma firma.
Stå på dig, så tycker inte jag det ska se ut.
 
Har sett betydligt värre.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag är rätt nyfiken på falsningssaxen, en sån skulle man ju haft.

Det är en liten detalj på ett helt tak, syns det ens från backen där man faktiskt kommer att beskåda det ifrån? Så länge funktionen verkar vara på top hade jag inte brytt mig om det var på mitt tak.
 
Redigerat:
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Tycker inte det ser så värst dåligt ut. Normalt brukar man kapa pannorna ca 100mm från ränndalens mittpunkt vilket döljer majoriteten av plåten.

Tror ingen besiktningsman hade slagit ner på den.
 
  • Gilla
lasse 52
  • Laddar…
Det viktigaste är ju att det är tätt. Utseendet ser man inte nerifrån marken. I mina ovana ögon ser det ju falsat ut, så det borde vara tätt. Har inte betalt än, så det blir spännande att få se priset.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag är rätt nyfiken på falsningssaxen, en sån skulle man ju haft.

Det är en liten detalj på ett helt tak, syns det ens från backen där man faktiskt kommer att beskåda det ifrån? Så länge funktionen verkar vara på top hade jag inte brytt mig om det var på mitt tak.
Var jättetrött när jag skrev det där tydligen, ska givetvis stå fasonsax :crysmile:
 
  • Gilla
Gitarrkungen
  • Laddar…
A AK74 skrev:
Det viktigaste är ju att det är tätt. Utseendet ser man inte nerifrån marken. I mina ovana ögon ser det ju falsat ut, så det borde vara tätt. Har inte betalt än, så det blir spännande att få se priset.
Kanske är tätt nu, men så som det ser ut finns risk att det kommer in vatten emellan plåtarna som sedan fryser och spränger isär dem..
Korrekt utfört ska det vara utan "bulor" och gärna att man viker plåten en gång till, särskilt i en sån där skarv där det är större risk för rörelse hos plåtarna
 
Skarven mellan plåtarna är definitivt inte falsat arbete utan pålägg, och det kan du kolla med att sticka in något smalt föremål i mellan plåtarna. Är det falsat kommer du inte längre in än ca 25 mm. = Bra. Känner du inget stopp är det pålägg = Dåligt. Annars uppe i nock är det enkelfalsat och det räcker så på tegeltak. Vidare så kan du konfrontera innan betalning vad som kommer att hända med kondensvattnet eller ifall ifall en panna går sönder ovanför ränndalen. Och nöj dig inte med att "pappen"? tar det. Vad är det egentligen för något som ligger under läkten och varför ser det ut att vara målat?
 
Noramasen Noramasen skrev:
Skarven mellan plåtarna är definitivt inte falsat arbete utan pålägg, och det kan du kolla med att sticka in något smalt föremål i mellan plåtarna. Är det falsat kommer du inte längre in än ca 25 mm. = Bra. Känner du inget stopp är det pålägg = Dåligt. Annars uppe i nock är det enkelfalsat och det räcker så på tegeltak. Vidare så kan du konfrontera innan betalning vad som kommer att hända med kondensvattnet eller ifall ifall en panna går sönder ovanför ränndalen. Och nöj dig inte med att "pappen"? tar det. Vad är det egentligen för något som ligger under läkten och varför ser det ut att vara målat?
skulle jag gissa ser det ut som att dom har använt gammal ströläkt på taket .
 
Noramasen Noramasen skrev:
Skarven mellan plåtarna är definitivt inte falsat arbete utan pålägg, och det kan du kolla med att sticka in något smalt föremål i mellan plåtarna. Är det falsat kommer du inte längre in än ca 25 mm. = Bra. Känner du inget stopp är det pålägg = Dåligt. Annars uppe i nock är det enkelfalsat och det räcker så på tegeltak. Vidare så kan du konfrontera innan betalning vad som kommer att hända med kondensvattnet eller ifall ifall en panna går sönder ovanför ränndalen. Och nöj dig inte med att "pappen"? tar det. Vad är det egentligen för något som ligger under läkten och varför ser det ut att vara målat?
Vem falsar skarvarna på en ränndal? Det existerar ju typ inte att man gör så när de är pannor.
 
Plåtslagare som är seriös i sin yrkesutövning falsar alltid ränndalarna. Sedan att pannorna ligger omlott hör ju inte ihop med att vinkelrännan ska vara av samma konstruktion, då den hör till den yttersta riskkonstruktionen som finns på ett tak. Och då bör den absolut vara falsad.
 
  • Gilla
jogge.andersson och 1 till
  • Laddar…
så som det är gjort är lika godkänt som en iskjutsfals eller en vanlig hakfals , iallafall på ett tak av pannor
om det är omslag på nedre delen uppåt , däremot kan man aldrig göra så på ett dubbelfalsat plåttak.
själv gör vi alltid som lösningen som bilden är , och alla plåtslagare jag känner
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
så som det är gjort är lika godkänt som en iskjutsfals eller en vanlig hakfals , iallafall på ett tak av pannor
om det är omslag på nedre delen uppåt , däremot kan man aldrig göra så på ett dubbelfalsat plåttak.
själv gör vi alltid som lösningen som bilden är , och alla plåtslagare jag känner
Lika fult också? Kan ju omöjligt vara bra med så bulig skarv??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.