Hallojsan
JAg är på g att lägga taket. Ska lägga dit ränndalsplåtar nu, och har två frågor där, se min eminenta paint-bild:
Fråga 1: Hur avslutar man i överkant och nederkant med plåten? Räcker det att kapa i linje med taket?

Fråga 2: Plåtarna har små uppbockningar där man sticker i nästa plåt vid överlappning, ska dessa pressas samman som en falskant efter ? Annars får man ju en upphöjning som höjer upp pannorna där.

Tacksam för snabbt svar
mazz
 
  • ränndalsplt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för verktyg? Om du iaf har plåtsax och nån lämplig tång alt. penhammare, så kan du klippa den i en halvmåne-form i nederkant och sen försöka bocka ner (180 grader) ett sk omslag på ca 1 cm längs med halvmånen, detta omslag knäcker du därefter ner några grader så att du får en ankantning så att vattendropparna släpper. Känns som det kanske blev lite otydligt men men.

Fråga 2 vet jag inte riktigt vad du menar eller förstår inte hur det ser ut, tyvärr.
 
  • Gilla
doublepeak
  • Laddar…
tack för svaren

Ang fråga 1 så har jag inga riktiga plåtbockarverktyg mer än plåtsax..Får ordna fram det av nån polare.
Fråga 2, det stämmer att plåtarna ligger på läkten, jag blev lite konfunderad själv där men byggaren vi hade sa att man gör så idag. För när jag frågade så låg redan läkten på plats...
Och det är som på bilden, ca 1/2cm kant uppvikt på långsidorna, där plåten ovan den nedre passar in...(mysko formulering,,) så jag tror att de ska passas in i varandra och sen bankar man ner kanten och på så sätt låser plåtarna i varandra
Nån som kan kontra med en annan bra idé?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.