Jag har just satt dit försänkta ränndalsplåtar på mitt tak och håller på att snedkapa tegelpannorna på respektive sida. Hur får jag pannorna närmast plåten att ligga stabilt? Eftersom plåten ligger ovanpå läkten och dessutom har en liten uppvikt kant med höjd på ca 10 mm så kommer den panna vars ena kant delvis ligger på plåten att ligga ostabilt. Kapar man helt enkelt ur ett jack i undertill i ovankant på pannan? Jag kan lägga upp en bild på hur det ser ut om det behövs... :surprised:
 
Har själv precis gjort två ränndalar, och jag kapade lite i klacken på pannorna så dom ligger stadigt på plåten...

R.
 
wintermania skrev:
Jag har just satt dit försänkta ränndalsplåtar på mitt tak och håller på att snedkapa tegelpannorna på respektive sida. Hur får jag pannorna närmast plåten att ligga stabilt? Eftersom plåten ligger ovanpå läkten och dessutom har en liten uppvikt kant med höjd på ca 10 mm så kommer den panna vars ena kant delvis ligger på plåten att ligga ostabilt. Kapar man helt enkelt ur ett jack i undertill i ovankant på pannan? Jag kan lägga upp en bild på hur det ser ut om det behövs... :surprised:
Vi brukar limma småbitarna i ränndalarna (alltså inte limma i ränndalarna - utan i intilliggande tegel), samt kapa klackar när det behövs..
 
  • Gilla
Kublai
  • Laddar…
Styx skrev:
Vi brukar limma småbitarna i ränndalarna (alltså inte limma i ränndalarna - utan i intilliggande tegel), samt kapa klackar när det behövs..
Funkar PL400 att limma med?
 
Ja, det där med halvpannor fungerar hjälpligt, men hittills har jag aldrig varit på ett tak där man ändå inte fått några småbitar som måste limmas..

Dessutom finns det inga halvpannor för enkupiga pannor så där är det bara limma som gäller..
 
Känns sisådär att limma... Det vi gör på jobbet är att spika in en till läkt ovanför och lägga på den. Om man gör så behöver man aldrig limma något.

Det fungerar förstås bara med pannor som inte är hörn-skurna.
 
Jaha, och hur gör ni när de är hörnskurna då. ;)
Dessutom är ju det stora problemet inte att pannorna inte får stöd i överkant, utan när de är såpass små att de "faller ner" i underkant.. Då hjälper inte en extra läkt i överkant..

Det är inga konstigheter med att limma pannorna, även branschstandarden förstår att det är ofrånkomligt i vissa fall...
http://www.benders.se/Portals/0/Images/PDF/Branchstandard.pdf

Jag menar givetvis inte att man skall limma i tid och otid, men man skall heller inte vara rädd för det när det behövs - och tro mig, skall du ha en snygg spikrak ränndal så kommer du att få ta fram limmet... :)
 
Jag vidhåller min åsikt om att man inte behöver limma, om pannorna inte är hörnavskurna alltså.

För att pannorna inte ska "falla" ner så har man en täcklist i plåt som ligger på bärläkten längs hela vinkelrännan.
 
Aja..
Inte mycket att gnabba om..

wintermania, vill du lösa det utan att limma gör du det.. Fast om du märker att det inte verkar gå så bra är det absolut inga fel med att limma småbitarna...!
Lycka till med ditt tak..! ;)
 
;) Jag ska erkänna att jag inte tänkte på att vi alltid kör en specialare vid vinkelrännor, som gör att vi inte behöver ha alls lika mycket utskjut på pannorna.

Vi utgår ifrån 670mm plåt och tar upp två st lågfalser (25mm höga), klammrar fast rännan på taket och monterar därefter på sidoplåtar som har varsin högfals. Dessa falsas fast i vinkelrännan och sist men inte minst så drar på pappen och klistrar mot sidoplåten.

På detta sätt får man en vinkelränna med falsen som stödläkt som dessutom är mer än 40cm bred (åt varje håll)och helt tät :)

vränna.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta min MSPaint-bild, ritad med touchpad.
 
Redigerat:
V
Gammal men lika aktuell tråd
Limmar ni innan ni kapar?
Kapar ni på plats?
Vilka mått gäller för ströläkten närmast ränndalen, hittar inte det i monteringsanvisningen men det finns saker någon standard!
Ska byta i sommar och det blir randers höjslev eller Vittinge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.