Hej

Är redo att beställa hem betong till min utbyggnad och plattan (5.40x6.00m) för det och ville höra hur man lättast räknar ut rätt mängd betong så det i alla fall inte blir för lite.
Kan kanske räkna ut det själv med massa huvudbry men någon har kanske ett jättebra tips för det ändamålet så man slipper tänka för mycket.

Hoppas ni kan hjälpa till

//P
 
Storlek på kantbalken och tjocklek på plattan? Kantbalk runt hela plattan?
 
-Kantbalken är 30cm hög
-20cm betong på höjden intill kantbalk och 30cm betong på bredden intill kantbalk
-Plattans tjocklek förövrigt är 10cm
-Kantbalk runt om + i mitten för bärande vägg och då gäller 20cm betong på höjden och 30cm betong på bredden som övrig kantbalk
-Storleken är då 5.40m x 6.00m


Hoppas det framgår hur plattan skall bli,en helt normal efter reglerna/direktiv.

Tusen tack för visat intresse

//P
 
Det enda är nog att helt enkelt räkna på 4-kantiga rätblock och plusa ihop volymerna. Eller fråga någon som har CAD som snabbt ritar upp det, där får man ut volymen snabbt.
 
Brukar man beställa lite extra betong eller kör man exakt och sedan tar armeringen lite lite plats och betongleverantörer och lägger på för det som stannar i bilen och måste tvättas ut?

Vad är lämplig säkerhetsmarginal att lägga på förutsatt att jag räknat exakt rätt?

Markera tydligt om det är en kvalificerad gissning eller om du har gedigen erfarenhet, tack :)
 
Mikael_L
putta skrev:
-Kantbalken är 30cm hög
-20cm betong på höjden intill kantbalk och 30cm betong på bredden intill kantbalk
-Plattans tjocklek förövrigt är 10cm
-Kantbalk runt om + i mitten för bärande vägg och då gäller 20cm betong på höjden och 30cm betong på bredden som övrig kantbalk
-Storleken är då 5.40m x 6.00m


Hoppas det framgår hur plattan skall bli,en helt normal efter reglerna/direktiv.

Tusen tack för visat intresse

//P
Kanske räkna med hela plattan (10 cm) + extra vid balkar,
dvs 54x60x1 + 60x3x1x3 + 54x3x1x2 = 4104 liter, 4,1 m3. Om jag inte räknat fel, du får kontrollräkna!

Sen kanske inte grusbädden är 100% vågrät och cellplasten sjunker någon mm och lite annat, man kanske ska ta till för 10mm extra betong över hela ytan, dvs 324 liter.
Så 4,4 - 4,5 m3 blir lagom.
Vi beställde ca 400 liter extra, om jag inte minns fel, vilket var tur, för det var max 100 liter som han hade kvar när han tömde ut det sista på garageuppfarten :rolleyes:

Skulle varit lagomt roligt att ha haft 2-300 liter för lite vid slutet av gjutningen :(
 
Mikael_L
galaxenspresident skrev:
... och betongleverantörer och lägger på för det som stannar i bilen och måste tvättas ut?
Tvivlar på det ! :surprised:

Förövrigt, för att vara tydlig, mina inlägg är (o)kvalificerade gissnaingar, med en enda platta erfarenhet. ;)
 
Mikael_L
Tips.
Det som blir över kan betongbilen hälla upp i en hög, och kan sen användas som fylle t.ex.
Men knacka sönder det i bitar så fort det börjar hårdna lite, annars blir det inte kul.

Har man planer på att gjuta plintar till nåt eller likn, kan man förbereda det och använda ev överbliven betong till detta. Och blir det inte betong över handblandar man senare i livet.
 
räkna med att 100-200 liter betong stannar kvar i bilen
 
Det blir bra mycket dyrare att snåla i första bilen (och således behöva beställa en till med några hundra liter) än att plussa nån halvkubik. Jag vet inte vad du har för pris, men kostnaden för detta är i mina ögon försumbar.
 
Det där med plintarna var ju faktiskt ett bra tipps. Det blir sex plinthål då det blir dubbelcarport framför garaget och de borde ju svälja lite även om tanken är att stolpskon ska gjutas fast när stolpen är uppe under limträbalken med tillfälliga stöttor.

Det var mest för att inte ha onödigt stor betongklump att ta reda på från garaguppfarten efteråt. Ingen med betongbil lär ju vara så pigg på att låta det brinna i bilen.
 
  • garage_i_detalj_600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Garanterat kommer ingen betongbilförare ta med sig slatten hem igen :D

Ett annat tips efter det att föraren har tippat ut slatten på uppfarten, är att ha förberett ett antal s-krokar som man sticker ner på några ställen i slatten. Sen är det "enkelt" för en lastbil t ex att lyfta upp klumpen/klumparna och köra iväg med det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.