Hej.
Tänkte höra med er hur man räknar ut matning för en central.
Tänkte centralen skulle bestyckas med 5st 10A dvärgbrytare och 3st 16A dvärgbrytare och en huvudbrytare. huvudbrytaren bestämmer givetvis matning en till centralen.1st 10A säkring är 3p och 1st 16A är 3p. Vad är formeln för att räkna ut matningen till denna centrala?
 
X xzenon skrev:
huvudbrytaren bestämmer givetvis matning en till centralen.
Nej, det är säkringarna före matningen som bestämmer viken dimension den ska ha.
 
Börja i den andra ändan... Vad ska centralen mata
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det finns ingen säkring än innan centralen. Den ska matas från en fördelnings central som är matad med 250A som knappt används. Så med andra ord den nya centralen bestämmer matnings säkringen.
 
Redigerat:
Jag hoppas du inte tänker bygga ihop något på egen hand.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är säkringarna före matningen som bestämmer viken dimension den ska ha.
Jag formulerade mig fel jag syfta på att huvudbrytaren dimensions bestäms efter att man har räknat ut mätningen.
 
useless useless skrev:
Jag hoppas du inte tänker bygga ihop något på egen hand.
En fråga får man inte vara nyfiken på hur man räknar ut matningen vad formeln är när man gör så? Nej jag ska inte bygga ihop något själv om det får dig att känna dig trygg.
 
X xzenon skrev:
Tänkte centralen skulle bestyckas med 5st 10A dvärgbrytare och 3st 16A dvärgbrytare och en huvudbrytare. huvudbrytaren bestämmer givetvis matning en till centralen.1st 10A säkring är 3p och 1st 16A är 3p. Vad är formeln för att räkna ut matningen till denna centrala?
Det finns ingen sådan formel. Det är hur mycket du kommer att belasta matningen som avgör vad du behöver för säkringar. Är det en liten lägenhet med en spis och några belysningsgrupper räcker 16A gott. Skall du driva maskiner eller värme som kommer att dra säkringens ström under timmar behövs mycket mer. Du måste börja med att titta på vilken lasten är.
 
  • Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns ingen sådan formel. Det är hur mycket du kommer att belasta matningen som avgör vad du behöver för säkringar. Är det en liten lägenhet med en spis och några belysningsgrupper räcker 16A gott. Skall du driva maskiner eller värme som kommer att dra säkringens ström under timmar behövs mycket mer. Du måste börja med att titta på vilken lasten är.
Men säg så här om jag har en effekt lista hur räknar man då? Tar man bara plusar ihop effekten delat på spänningen? För att få ut det?
 
Matningen ska ju också ha tillräcklig dimension för att kunna lösa ut föregående säkring i tid vid ett eventuellt fel. Är det 240A i andra änden som du säger så måste man ta hänsyn till det. Sätter du en mindre säkring före matningen så blir det annorlunda.
 
X xzenon skrev:
Men säg så här om jag har en effekt lista hur räknar man då? Tar man bara plusar ihop effekten delat på spänningen? För att få ut det?
Du kan nog få bättre hjälp om du talar om vad du skall ansluta för apparater. Att addera alla anslutna apparaters märkström ger givetvis en tillräcklig matning. Du får tänka på hur du placerar dem över faserna också. Men oftast kan man gå ner från detta eftersom alla laster oftast inte drar maximal ström samtidigt under långa stunder.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du kan nog få bättre hjälp om du talar om vad du skall ansluta för apparater. Att addera alla anslutna apparaters märkström ger givetvis en tillräcklig matning. Du får tänka på hur du placerar dem över faserna också. Men oftast kan man gå ner från detta eftersom alla laster oftast inte drar maximal ström samtidigt under långa stunder.
Enligt uppgiften så är det en mindre resturang. Men dom går inte in på exakt hur mycket det ska belastas samtidigt. Det finns en effekt lista på dvs köks utrustning och övrigt som belysning etc. Det jag är intresserad av hur gör en riktigt elektriker. Hur tänker man, hur räknar man etc
 
Dimensionerar efter den maximala belastningen samt har lite marginaler.

Ps, normalt sysslar inte elektriker med den typen av uträkningar utan får förutsättningarna från en konsult eller arbetsledning.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Har man 250A säkring i matande ände måste kabeln dimensioneras för att säkringen ska lösa ut vid fel. Det är steg ett.
 
X xzenon skrev:
Enligt uppgiften så är det en mindre resturang. Men dom går inte in på exakt hur mycket det ska belastas samtidigt. Det finns en effekt lista på dvs köks utrustning och övrigt som belysning etc. Det jag är intresserad av hur gör en riktigt elektriker. Hur tänker man, hur räknar man etc
Jag är inte elektriker. Men jag tänker mig att man gör en bedömning av vilka apparater som kommer att användas samtidigt. Kan man inte det så är den säkra angreppspunkten att anse att alla laster används samtidigt. Jag antar att det är en skoluppgift. Verkligheten kan vara lite mer nyanserad ibland.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.