Hej!

Nu är kanske en dum fråga, men jag ska bygga ett eget matbord med tillhörande bänk och tanken är att ha kryssben på båda delarna. Jag tänkte att det skulle finnas någon typ av formel som man använder för att få ett perfekt kryss. Men kunde inte hitta något om det på google. Jag kanske komplicerar det hela, men hur har ni andra gjort som byggt kryssben?

mvh

Edit:
Utökar med lite bilder på vad jag tänker. Iom detta inser jag att jag absolut inte är något sketch ritare :crysmile:.
Hur som helst, jag har lånat bilderna från drömgården:http://dromgarden-10.blogspot.com/2017/07/bygga-en-bank.html och @UffeH här på forumet. Hoppas det är ok för er, men era saker var väldigt spoton på det jag ville bygga :)(och riktigt snyggt byggt ;)).

Ritningar och färdigt resultat av ett handbyggt matbord med kryssben i trä på en utomhusterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det blir lite klarare för er iaf, annars säg till så komplimenterar jag :)
 
Redigerat:
Lägg in en skiss här så kommer någon med cad-program hjälpa dig helt gratis.
 
Oj tror du det? det hade ju vart sjukt i så fall .)
 
H HittePå skrev:
Oj tror du det?
Jag sätter ett par bärs på det.
 
  • Haha
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Uppdatera första inlägget med bilder, så får vi se om det kan bli något av det :D.
Annars är @Nyfniken en bärs fattigare :p
 
H HittePå skrev:
Annars är @Nyfniken en bärs fattigare
Två.
 
  • Haha
HittePå
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Två.
Haha det såg jag inte.. ja till och med två då :crysmile:
 
Det du behöver berätta är:

1. hur högt vill du ha bordet under skivan.
2. Hur bred ska skivan vara.

Alternativt om du vill ha en specifik vinkel mellan benen kombinerat med höjd eller bredd
 
Bredden där benen möter bordet åtminstone
 
Samt bredd på benen...
 
Ok @Tomtom79
1. Höjden blir då 70cm då plankorna är 4.5cm tjocka.
2.Bredden på skivan blir 117cm
Ser du inte bilden ovan? (ingen spydig fråga, bara så den syns för er :), är verkligen inte bra ritat heller :p).

Jag tänker att bredden där benen möter bordet ska komma en bit innanför, så krysset är bör bli ca 107cm brett då. Det blir 5cm in på varje sida då tänker jag.

Sedan är jag inte kräsen på varje cm och inte på vinkeln heller :).
 
Ok. Plankorna som du gör benen av, vilken bredd är det? 45x180 eller så?
 
ahh, de tänkte jag skulle vara samma som skivan, 45x195
 
Jag är bara en glad amatör så om någon har ett bättre förslag eller anser att det inte blir passande är jag öppen för förslag :)
 
Ok.

Jag skulle nog iofs funderat lite på vilken vinkel jag ville ha på krysset först. Är ju lite designmässig skillnad på ett lågt och brett kryss jämfört med ett högt smalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.