Hej på er, och hoppas ni haft en bra midsommar!

Jag skulle behöva hjälp med en fundering jag har, se nedan.

Jag tänkte avlasta vår jordvärmepump i huset m.h.a. solfångare samt en vattenmantlad kamin.
Vi har vattenburet system i huset, och självklart vill jag inte göra på det enklaste sättet, utan tänkte göra så att jag shuntar vatten genom en slinga i acktanken vid de tillfällen då detta ger ett tillskott av värme i radiatorvattnet.

D.v.s. "Om radiatorvatten ut från acktankens slinga är varmare än befintligt radiatorvatten så prioritera shuntning istället för start av värmepumpen".

Det jag inte vet är hur man räknar ut följande:

1. Hur lång måste slingan vara, samt area, under nedanstående förutsättningar?
(Säg gärna till om jag missat någon vital info)

- Acktanken (750 liter) kommer vara 80 grader
- Inkommande vatten kommer vara omkring 35 grader
- Om möjligt vill jag att max temp ut från acktankens slinga är 50 grader vid fullt öppen shunt, men jag kan förstå om detta är svårt att beräkna.
- Diam. på radiatorstammens rör i huset är överlag 28mm, så även där vatten kommer shuntas mot tanken
- Cirkulationspump (Grundfos UPS 25-80 180) för radiatorvatten är ställd på läge 3, P1(W) = 245
- Om jag minns rätt så är medelförbrukningen av el i huset ca: 5kW / h på vinterhalvåret (hushållsel inräknat)
Jag vet tyvärr inte vilken COP som värmepumpen ligger på (NIBE Fighter 1115)

Eftersom jag bor in en f.d rörmockarkåk så tänkte jag in första hand se om jag kan fynda och använda någon av de ev. befintliga slingor m.m. som finns liggandes för att hålla kostnaden nere, men jag vill självklart undvika att sätta in en för liten slinga.
Ackumulatortanken har jag redan hittat i ett hörn i garaget... :)

mvh Curre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.