Hej.

Jag skall konvertera till bergvärme från dirktverkande el.
Någon som kan hjälpa mig med hur man räknar ut vilken pumpeffekt man behöver, hur räknar jag ut det? Vill kunna vara säker på det RIKTIGA behovet just mitt hus har.

Jag har ett sutteränghus i vinkel på 280 m2 totalt, byggt 1975, endast ett par 3-glasfönster.

Tacksam för svar.

/Johan771
 
Om du ska vara 100% säker så behöver du kolla elförbrukningen när det är som kallast ute för att ta reda på din toppeffekt. Fundera också över hur mycket/lite eltillskott du kan tänka dig.

Har du inte uppgifterna ovan så kan du räkna ut husets effektbehov utifrån de byggnormer som gällde då ditt hus byggdes. Det gör du genom samtidigt som du dimensionerar ditt radiatorsystem, ett bra verktyg för detta finns på lenhovda radiatorfabriks hemsida.

Du kan också ställa frågan till det kompetenta folket på www.varmepumpsforum.com :) Uppgift om nuvarnade energiförbrukning är bra om du vet då. Där finns personer med olika tillverkares dimensionersprogram som kan laborera med olika värden åt dig.
 
Hej.

Tack för tipset!

Ska kolla upp det på deras forum.

/Johan
 
Glöm inte att ta med effekten på den varmvattenberedare du har idag i din beräkning. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.