TonyTech
Tänker för dra en kabel från fasadmätarskåp 20A till huvudventral volta ip30 märksyröm 40A.
Normcentral Infälld FÖRMONT.KAPSLING INF 2R 24M VU24NF
Artikelnummer: 2290847
Lev. artikelnr: VU24NF

Det är 15m kabel och tänkte mig N1XV Jordkabel / Kraftkabel 4g

Det är en stuga med standard brukare som ugn och spis som mesta belastning.

Vilken dimension på kabeln krävs?
 
Om du drar en 4 ledare, som jag tolkar. Och alltså skall ha gemensam nolla/jord (PEN ledare), så måste PEN ledaren vara minst 10 kvmm. Därav resten av ledarna också 10 kvmm. FInns inte att köpa med bara en ledare grövre.

Annars är standard att man har 6 kvmm mellan mätare och central, vilket alltså kräver 5 ledare.

Rent teoretiskt kan din elektriker ev. räkna fram att det skulle kunna räcka med 4 kvmm. Beror bla. på hur långt det är till transformatorn i elnätet (förimpedansen i överlämningspunkten). Men man gör inte så, utan man kör på 6 kvmm som standard. OM beräkningen faller ut riktigt dåligt så finns risk att det inte räcker med 6 kvmm.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
TonyTech
Tack för info.
Verkar som 10mm2 är vedertagen. Vi har 4 ledar system - 4g10. Hörde att 10mm2 är tydligen billigare än t.ex. 6mm2.
 
TonyTech TonyTech skrev:
Tack för info.
Verkar som 10mm2 är vedertagen. Vi har 4 ledar system - 4g10. Hörde att 10mm2 är tydligen billigare än t.ex. 6mm2.
Då tror jag att du har hört lite fel, det skiljer lite i pris men 5g6 brukar vara lite billigare än 4g10
 
Det skiljer 400 kr mellan 5g6 och 5g10 på elbutik för 15m n1xv. Då är det bättre att välja den högre dimensionen. Blir några watt mindre i förlusteffekter också som bonus 🙂
 
  • Gilla
TonyTech och 1 till
  • Laddar…
Det handlade väl om 4g10 eller 5g6
Malmbergs är 5g6 nästan 20:-/m billigare
Elbutik är 5g ca 6:-/m billigare
Eldirekt är 5g ca 40:-/m billigare
Billigt VVS är 5g ca 15:-/m billigare
Jag skulle alla dagar i veckan välja 5g6, förlusterna i en så kort kabel är försumbara
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TonyTech
Tack för utförligt engagemang av er. Kronorna är ju inte viktigt för så få meter. Tror den info jag fick kanske var från någon som ligger på mycket lager. Huvudsaken det blir rätt kabel och att jag drar den i taket på rätt sätt.
 
TonyTech TonyTech skrev:
Tack för utförligt engagemang av er. Kronorna är ju inte viktigt för så få meter. Tror den info jag fick kanske var från någon som ligger på mycket lager. Huvudsaken det blir rätt kabel och att jag drar den i taket på rätt sätt.
Du borde tänka som så att du får det tekniskt bättre med femledaren och dessutom skulle jag påstå alltid billigare också även om nu inte kronorna var så viktiga. Tyvärr verkar du på något sätt blockerad här så inte mycket att göra åt det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.