P
hej alla!

hålle på o bygger ett lusthus och det bara skiter sej :/ nu får jag bygga om från scratch så då måste ja fråga er. hur räknar jag ut en 8 kantig form? :surprised: matte är inte min starkaste sida! ingen annan har jag o fråga heller, så ja får bita i det sura äpplet o se mej utdömd!
ska ha en botten som är 290 i omkrets ,ska jag då ha samtliga bitar 96.66 cm? eller blir dom som ska va sneda längre? eller blir det tvärt om?

Skogsindustrierna - Byggbeskrivningar
ser man på den så är den mitten längre än dom på sidorna

Sorselestugan 99 veranda 4
och där ser de ut som att alla sidor e lika långa.. eller så e de jag som e totalt värdelös på att läsa ritningar :(

tack på förhand
 
vad vill du ha för area på huset? länken till skogs ind. ser man att alla sidor ska vara lika långa även de sneda. om du tar roten ur summan av katetrarna i kvadrat. så får du fram att alla sidor i det exemplet ska vara 1491 mm. √(1054*1054+1054*1054) hittade inget kvadrat tecken...
 
Det bör väl vara samma mått på alla 8 sidor, det blir snyggast och också enklast då alla vinklarna blir 45 grader

omkrets 290 låter väldigt litet, blir nog ungefär en halv kvadrat golvyta, du måste mena något annat mått, gör gärna en liten skiss med de mått du vet så kan vi hjälpa dig att fylla i det som saknas
 
P
arean vet jag inte riktigt :surprised: men den ska vara 3 meter bred åt alla sidor och botten ska vara 290cm åt alla sidor, allså det här är man inte duktig på :/. sådå ska jag ha 96,66cm alla sidor runt om då?
 
pleqtiz skrev:
hej alla!
ska ha en botten som är 290 i omkrets ,ska jag då ha samtliga bitar 96.66 cm? eller blir dom som ska va sneda längre? eller blir det tvärt om?
Jag antar att du menar 290 cm i DIAMETER? Isåfall ska alla sidor vara 120,5 cm långa i ytterkant.
 
P
mlkjhr skrev:
Jag antar att du menar 290 cm i DIAMETER? Isåfall ska alla sidor vara 120,5 cm långa i ytterkant.
japp 290cm i diameter! var lite kort där,, så alla sidor ska vara 120.5 i ytterdiameter allså
 
P
en bekant räknade åt mej nyss o han fick det till 148cm för varje sida och omkretsen 11,74m :confused:
 
  • Gilla
Pekka 53
  • Laddar…
Gjorde en snabb cad-skiss;
 
  • Drawing2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mike Knutsson
  • Laddar…
metoden för att räkna ut sidornas längd är: a= längden på varje sida, alltså 120 cm. h= diametern, här 290 cm. formeln ser då ut så här: a=0,414*h vilket ger ett a=120 cm.
på likande sätt kan du räkna ut arean, Arean= 4,828*a*a. I detta fall 4.828*1,2*1,2= 6,95 kvm
 
P
åhh nu förstår jag! jag får tacka så hemskt mycket :) och för cad skissen :D här ska ut o snickras

tack o bock än en gång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.