Hej på er!
Nu har jag blivit för bekväm för veden så jag ska skaffa bergvärme!
Huset är ca 200kvm en och en halvplanshus helrenoverat slutet på -70 talet med mexitegel samt 3 glasfönster.
Fördelningen är 126kvm på nedervåningen och 76kvm på övervåningen.
Sedan har vi oisolerad källare på ca 60kvm varav ca 25kvm behöver ha lite värme (tvättstuga fn)
Som sagt så eldar vi med ved i dagsläget och gjorde föregående kalla vinter över med ca 25m3 staplad björkved i en effektiv panna (orlan 60) dock står den i garaget och håller 12-15 grader där också, ca 60kvm
Radiatorerna i huset är också de från slutet av -70 talet med enrörssystem (danfoss tror jag).
När det var -18 ute gick det ut 50grader på elementen med en retur på 39grader och cirkpumpen på lägsta läget (UPS 25-40 lägsta hastigeten, 750v/m tror jag) och 21grader inne.

Vad behöver jag för pump :) eller rättare sagt så har jag eventuellt kommit över en IVT Premiumline EQ 10,4KW som jag hoppas ska räcka...

Så vad tror ni som vet, kommer det funka?

//Niclas
 
Har man egen ved så slår det rejält ekonomiskt vp och dessutom spar man dessutom in gymkortet. Om man istället asfalterar trädgården där de flesta husägare lägger ner betydligt mer tid än till vedeldning så slipper man trädgårdsarbetet o man kan sälja den åkbara gräsklipparen. Men visst kommer det att funka hyfsat comfortabelt även om du inte har särskilt bra förutsättningar, åtminstone när du behöver värme på våningsplanen.Däremot kommer du att få ha annan värme och/eller avfuktare i tvättstugan under höst o vår. Att "tjäna in" vp:n lär inte gå även om du tom tidigare köpt veden på Q8 men comfort får kosta. Själv skulle jag nog ha behållit pannan åxå.Det kan bli kallare än -15
 
Jag byter inte för att spara pengar... :)
Men veden betalar jag runt 5000 för och det tenderar att öka för varje år samt att det kostar en slant och hålla igång motorsågen och övrig utrustning. Sedan har jag en 200 liters varmvattenberedare seriekopplad med pannan/tanken för att alltid ha varmvatten och den borde jag spara in en del på också då jag inte eldar sommartid.
Ta bort gräsmattan funkar inte för då skulle ungarna slå sig mer och plåsterkontot skulle öka ;)
Men som sagt det är inte för pengarna jag byter utan friheten och göra något roligare och det får gärna kosta lite då man bara lever en gång vad jag vet.
 
Har du redan kommit över en så pass stor pump får det helt enkelt lov att bli rätt. Det jag menar är att om pumpen är gratis eller mycket billig, är differensen i inköpspris värt eventuella kWh som elpatronen skulle behöva gå in. Men ska jag gissa, så är den pumpen stor nog att nästan utesluta elpatronanvändning på ett normalhus.

Överslagsberäkning på din energiförbrukning ger att du förbrukar någonstans mellan 25 -30 000 kWh energi, vilket spontant inte är så jättemycket. Då återstår att bedöma om det maximala effektbehovet är uppfyllt. Jag kan inte utläsa ditt flöde för att räkna på det. Men min gissning ovan säger mig (i förhållande till min egen 10,5 kW pump) att denna torde räcka med god marginal.

Kör på den pumpen, tycker jag.
 
S
utan att veta tillräckligt så tror jag den pumpen skulle sitta fint i det huset.
Du bör dock räkna på vattenvolymen i systemet, du bör ha ca 250liter vatten i systemet för en 10kw pump (25liter per kw) har du mindre så komplettera med en arbetstank på 100-300liter, den är för övrigt bra ur alla hänseenden utom installationskostnaden då...
 
Inte helt lätt och räkna ut volymen på element!? Försökt att kolla på leverantörers hemsidor men det är ju ingen som anger vattenvolymen på ett element!
Jag har sådana här:
element.jpg

Och antalet är 21st som är:
4st enkelt 100x50cm
1st trippel 200x60cm
4st dubbel 140x60cm
1st enkel 60x60cm
1st trippel 50x100cm
1st dubbel 120x60cm
1st enkel 60x60cm
1st enkel 135x50cm
1st fyrapanelers 120x50cm
1st dubbel 100x50cm
1st trippel 110x50cm
1st dubbel 150x60cm
1st enkel 60x50cm
2st dubbel100x60cm

Någon som vet ungefär vad dessa innehåller?

//Niclas
 
Jag blir lite bekymrad när jag ser dina radiatorer, vet du ungefär vilken framledningstemperatur du behöver när det är som kallast?

Men jag håller med övriga, den pumpen passar nog rätt bra till huset och får du den dessutom billigt så lönar det sig inte att skaffa en annan som kanske skulle varit perfekt...
 
Jao runt 50 grader ut och 39 tillbaka när det är -18

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
 
Mexitegel: Vad gör dig bekymrad med dom radiatorerna?
 
Det är inte ovanligt att de förekommer i högtemperatursystem men TS svar om framledningstemperaturerna vid DUT röjde bort mina misstankar :)
 
Redigerat:
Du har väl en acktank till vedpannan i dag koppla vp till den så är vattenvolymen inget problem och vill du elda nån dag går det bra också.
 
Tack för alla svar!
Nu blir det inget med den pumpen då det inte blev rätt pris på den så jag köper en ny istället :)
Då kommer ju nästa fråga bosch eller ctc?
Och ska jag ta en större pump?

//Niclas
 
S
bosch är gamla IVT pumpar som säljs till billigare pris CTC är "nyare" modell, men det har varit mycket diskussion om hur just CTC:s senaste modell fungerar rent tekniskt i varmepumpsforum.com mycket intressant diskussion som jag rekommenderar dig att i alla fall bläddra igenom. Bosch pumparna är oftast prisvärda lite äldre modeller som inte har de senaste finesserna som Thermia, Nibe, IVT med flera har...
 
Bosch:en, om det är LW/M non-Compress du menar, är billigast men tänk på att mjukstart och effektvakt inte ingår. Jag valde bort Bosch:en av den anledningen då priset hamnade i nivå med Nibe 1245 där dessa grejor ingår.
 
Ok nu har jag bestämt mig för en Bosch LW/M COMPRESS 11KW samt 180m aktivt hål (antagligen 190m tot då grundvatten nivån ligger 10m ner i vattenhålet)
Borrarn hade tid omgående och jag ska beställa pumpen imorrn!
Spännande :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.