Hejsan allt kunnigt folk,

Någon som kan ge en enkel förklaring på hur man räknar ut lutningen på sin takstol i grader om man känner till att lutningen är 1:2, 1:4 osv?

Vore även tacksam om någon kunde bjuda på en kort förklaring ang hur man benämner lutningarna, det känns som om jag missade något elementärt under skolgången.

Jag har sett benämningar mellan 1:1 och 1:100, men 1:1 ser ut att vara 45 grader medans 1:10 ser närmast horisontellt ut. Hur ser skalan ut egentligen?

Tacksam för något kvickt svar!
 
Mikael_L
Stenes skrev:
Hejsan allt kunnigt folk,

Någon som kan ge en enkel förklaring på hur man räknar ut lutningen på sin takstol i grader om man känner till att lutningen är 1:2, 1:4 osv?
1:2 => 1/2 = 0,5. arctan(0,5) = 26,565 grader, men 1:2 tak och 27 grader brukar antas som samma, ungefär.

1:4 => arctan(0,25) = 14,04 grader dvs 14 graders tak.

osv.

Vore även tacksam om någon kunde bjuda på en kort förklaring ang hur man benämner lutningarna, det känns som om jag missade något elementärt under skolgången.
förstår inte frågan..., ifall det inte är det du får svar på vid nästa fråga.

Jag har sett benämningar mellan 1:1 och 1:100, men 1:1 ser ut att vara 45 grader medans 1:10 ser närmast horisontellt ut. Hur ser skalan ut egentligen?
1:1 betyder att taket höjer sig en meter för varje meter i horisontal ledd.
1:4 betyder att taket höjer sig en meter för varje 4 meter i horisontal ledd.
osv
 
Om en lutning är 30 grader,
-Vilket är förhållandet då?

När jag använde gradskiva och kollade på ett rutat papper fick jag det till ungefär 4:7,
men jag vill gärna veta exakt!

---

Jag hittade den här:
http://redsports.se/lutning.asp
...omräknaren när jag sökte,
-Finns det någon omräknare för åt andra hållet? -www...?
-Finns det någon formel att räkna ut det med? -hur ser den ut?

-Finns det någon räknare / formel för förhållande (t.ex. 4:7) till grader?
...och åt andra hållet?

Tack på förhand!
 
M-E skrev:
Om en lutning är 30 grader,
-Vilket är förhållandet då?

När jag använde gradskiva och kollade på ett rutat papper fick jag det till ungefär 4:7,
men jag vill gärna veta exakt!

---

Jag hittade den här:
[länk]
...omräknaren när jag sökte,
-Finns det någon omräknare för åt andra hållet? -www...?
-Finns det någon formel att räkna ut det med? -hur ser den ut?

-Finns det någon räknare / formel för förhållande (t.ex. 4:7) till grader?
...och åt andra hållet?

Tack på förhand!
Kalkylatorn i din dator är en utmärkt omräknare arctan för 4/7 blir tex 29,74. Om du har PC och använder kalkylatorn som finns med i Windows så slår du: 4/7 inv tan.
 
När det gäller vägar brukar man ange lutningen som höjdskillnad delat med vägens längd.
Det är ju rätt svårt att mäta horisontellt, rätt genom berget.

Så där är 1:10 inte 5,71°, arctan(0,1), utan 5,74, arcsin(0,1).

Hoppas att jag räknat rätt nu :rolleyes:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
M-E skrev:
Om en lutning är 30 grader,
-Vilket är förhållandet då?

När jag använde gradskiva och kollade på ett rutat papper fick jag det till ungefär 4:7,
men jag vill gärna veta exakt!

Det exakta förhållandet får du med tan(x).

Så för 30° blir det tan(30) = 0,577350269 . (och antagligen oändligt fler med decimaler)

Vilket betyder att lutningen är 0,577350269 :1

Vill du veta exakt så är det detta resultat som gäller. (ja exakt blir det ju ändå inte, iom att vi måste avrunda någonstans i serien med decimaler).
Men alla försök till att omvandla till bråk (1:4, 4:7 127:350 osv) blir som regel även de bara ett värde i närheten.
 
Kuriosa:
De gamla "hederliga" taklutningarna som finns över allt, i beskrivningar, specifikationer och detaljplaner är grundade på traditionella uppmätningstekniker.

Se här, kopierat frå http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=2775

för att få en förklaring till var t.ex. 14°, 22° och 27° kommer ifrån:

Taklutningar och taktäckning

Tak med lutning > 1:2,5 (cirka 22°) kallas branta tak, tak med lutning < 1:4 (cirka 14°) låglutande tak och tak med lutning ≤ 1:16 (cirka 4°) flacka tak. Tak med mindre lutning än 1:40 (cirka 1,4°) ska från fuktsynpunkt betraktas som terrasstak. Terrasstakets vattentäta skikt ska ha lutning > 1:100 (cirka 0,6°).
Taklutningar
Lutningsförhållande Lutningsvinkel
1:1 45°
1:1,5 c:a 34°
1:2 c:a 27°
1:2,5 c:a 22°
1:3 c:a 18°
1:4 c:a 14°
1:8 c:a 7°
1:10 c:a 6°
1:16 c:a 4°
1:20 c:a 3°
1:40 c:a 1,5°
1:100 c:a 0,5°
1: > 100
Tabell 1. Taklutningar – lutningsförhållande och –vinkel.
 
  • Gilla
sven_snickare och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det exakta förhållandet får du med tan(x).

Så för 30° blir det tan(30) = 0,577350269 . (och antagligen oändligt fler med decimaler)
tan(30°) = sin(30°)/cos(30°) = 0.5 / sqrt(3)/2 = 1/sqrt(3) för att vara exakt. :)

Sedan kanske vi ska påpeka att räknaren måste vara inställd på grader, annars blir det fel.

Dvs, tan(30°) är inte samma sak som tan(30).
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
För den som vill förstå sambanden så finns det gott om filmer på youtube. sök tex på ´´enhetscirkeln´´
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.