Hej

Ni som är duktiga på att hålla reda på hur er investering med solceller fortlöper, hur räknar ni den verkliga återbetalningstiden/avskrivningen på investeringen ?

I offerterna ser man ett viktat pris mellan köpt(ca 35%) resp. såld el (65%) vilket är det enkla sättet att räkna på.
Köpt pris: spotpris+överföringsavgift+litet påslag+energiskatt+moms
Såld el: spotpris+nätnytta+ev. tillägg från elleverantör
(här tillkommer sedan även 60-öringen som skattereduktion, en inkomst som du egentligen bara har när du har solceller och kanske inte helt rätt att räkna in - den fanns ju inte före solcellsinvesteringen)
(Sen förekommer det lite olika modeller där leverantörerna räknar med förluster i paneler+kablage+växelriktare och prisutveckling men den delen kan vi bortse från här)

Avskrivningen är ju definierad som total intäkt dividerat med investeringskostnad

Såld el ser man ju vad den är värd på elräkningen från elleverantören men hur värderar ni den egna förbrukningen från solcellerna som ni använder ?
Energin (kwh) som går in i huset kan man ju se i app/portal, troligen både för varje timme och även summerad varje månad.
Har man timspotpris så varierar ju priset över dygnet,
Alt1. Förbrukningen som går in i huset från solcellerna schablonräknar ni mot genomsnittspotpriset på Nordpool för varje månad och lägger därefter på överföringsavgift+litet påslag+energiskatt+moms
Alt2. Ni plockar ut timförbrukningen från växelriktarens app/portal och multiplicerar varje enskild timmes förbrukning med varje enskild timmes timspotpris och lägger på överföringsavgift+litet påslag+energiskatt+moms.. Denna är ju mer rätt om man kör avtal med timspotpris men kräver en del administration i excel med behandla data för timspotpris

Fast nätavgift från nätägaren resp. fast månadsavgift från elleverantör är ju inget som bör räknas in i avskrivning/intäkt då det är avgifter som man hade även före solceller.

/M
 
Jag räknar enligt ditt alternativ 1. Nordpools månadsmedelspotpris + överföringsavgift+ påslag + moms. Då kör jag ändå timpris men ditt alternativ 2 är för krångligt och blir ändå approximativt. Du tänker rätt om de fasta avgifterna då de finns även utan solcellerna.

Sedan finns det olika filosofier hur man skriver av anläggningen. Man kan låta hela förtjänsten gå till avskrivning men då kan man inte veta hur lång tid avskrivningen blir. Själv satte jag upp en avskrivning på 8% per år i då 12 år. All förtjänst över 8% ett år blir då vinst och vice versa. Målet är att anläggningen ska ha betalt sig på 12 år även om det enligt plan kan bli ett och annat förlustår. Nu blev 2022 ett rätt extremt år där jag drog in 24,15% av installationskostnaden och därmed en vinst på 16,5%.

En annan modell är att skriva av under panelernas garantitid, typiskt 25 år och där addera ett växelriktarbyte och en uppskattning av andra underhållskostnader. Med en sådan modell bör man räkna ut en medelproduktion under dessa 25 år för intäkten då cellerna tappar lite med åren.
 
Logad Logad skrev:
Jag räknar enligt ditt alternativ 1. Nordpools månadsmedelspotpris + överföringsavgift+ påslag + moms. Då kör jag ändå timpris men ditt alternativ 2 är för krångligt och blir ändå approximativt. Du tänker rätt om de fasta avgifterna då de finns även utan solcellerna.

Sedan finns det olika filosofier hur man skriver av anläggningen. Man kan låta hela förtjänsten gå till avskrivning men då kan man inte veta hur lång tid avskrivningen blir. Själv satte jag upp en avskrivning på 8% per år i då 12 år. All förtjänst över 8% ett år blir då vinst och vice versa. Målet är att anläggningen ska ha betalt sig på 12 år även om det enligt plan kan bli ett och annat förlustår. Nu blev 2022 ett rätt extremt år där jag drog in 24,15% av installationskostnaden och därmed en vinst på 16,5%.

En annan modell är att skriva av under panelernas garantitid, typiskt 25 år och där addera ett växelriktarbyte och en uppskattning av andra underhållskostnader. Med en sådan modell bör man räkna ut en medelproduktion under dessa 25 år för intäkten då cellerna tappar lite med åren.
Tackar för svaret. Energiskatten (36öre exkl. moms) bör räknas in också då det är en kostnad som du hade haft för motsvarande elinköp om du hade köpt den från nätet ?

Vad är rätt påslag att räkna med ?
Nedan är hämtat från elskling.se och utgörs av påslag, inköpspåslag, miljöavgift, elcertifikat.
Offerterna jag fick innan jag skev avtal på installation så angavs aldrig detta påslag i kalkylerna. Min egna kalkyl som jag gjorde också med mer rätt siffror som gäller för mig och mitt elområde m.m.. så räknade jag med 10öre/kwh i totalt påslag

Påslaget varierar ju månad för månad.
För Göteborg energi som jag använder änsålänge med rörligt(månadsmedel) så var det totala påslaget:
Sept: 14,74öre/kwh (exkl. moms)
Oktober: 12,35öre/kwh (exkl. moms)
November: 26,5öre/kwh (exkl. moms)

Excel-kalkylblad med data för energileverantörers månadssnitt och timspotpriser i öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fick för några veckor sedan i annat sammanhang lära mig på jobbet av vår ekonomicontroller att för grundläggande redovisning så ska kostnaderna följa intäkterna när det gäller avskrivning. Näh, jag är ingen ekonom utan sysslar med IT till vardags men blev tvungen att sätta mig in i hur viss ekonomi fungerar.
 
Redigerat:
M mortimer skrev:
Tackar för svaret. Energiskatten (36öre exkl. moms) bör räknas in också då det är en kostnad som du hade haft för motsvarande elinköp om du hade köpt den från nätet ?

Vad är rätt påslag att räkna med ?
Jag glömde ta energiskatten, den ska med i summan.

Olika elhandelsbolag redovisar påslagen på olika sätt. Mest transparent är timpris då det inte förekommer något volymvägt "inköpspris" där som det gör med rörligt. Hur stort det påslaget är kan man få ett hum om genom att jämföra debiterat elpris med Nordpools. Under tiden jag hade rörligt låg denna volymvägning mellan 1 och 2% av spotpriset. Den posten försvann vid bytet till timpris. Övriga påslag är ett fast påslag av elbolaget och alla andra avgifter som elcertifikat, ursprungsgarantier, avgift till Nordpool och SVK samt lite till jag inte kommer ihåg nu.

När min förra elhandlare fick för sig att klumpa ihop alla påslag till ett enda belopp på fakturan bytte jag bolag.Jag nyttjar Elpriskollen när jag letar elhandlare, inte så förtjust i Elskling. En titt i svarta listan och allabolag kompletterar.
 
M mortimer skrev:
Tackar för svaret. Energiskatten (36öre exkl. moms) bör räknas in också då det är en kostnad som du hade haft för motsvarande elinköp om du hade köpt den från nätet ?

Vad är rätt påslag att räkna med ?
Nedan är hämtat från elskling.se och utgörs av påslag, inköpspåslag, miljöavgift, elcertifikat.
Offerterna jag fick innan jag skev avtal på installation så angavs aldrig detta påslag i kalkylerna. Min egna kalkyl som jag gjorde också med mer rätt siffror som gäller för mig och mitt elområde m.m.. så räknade jag med 10öre/kwh i totalt påslag

Påslaget varierar ju månad för månad.
För Göteborg energi som jag använder änsålänge med rörligt(månadsmedel) så var det totala påslaget:
Sept: 14,74öre/kwh (exkl. moms)
Oktober: 12,35öre/kwh (exkl. moms)
November: 26,5öre/kwh (exkl. moms)

[bild]
Jag fick för några veckor sedan i annat sammanhang lära mig på jobbet av vår ekonomicontroller att för grundläggande redovisning så ska kostnaderna följa intäkterna när det gäller avskrivning. Näh, jag är ingen ekonom utan sysslar med IT till vardags men blev tvungen att sätta mig in i hur viss ekonomi fungerar.
Jag räknar med att avskriva mina på 10 år med en bestämd summa varje månad, sedan när fakturan kommer från elbolaget så står det hur mycket de betalar dig för såld el jag använder samma, XKr X med (producerad el - såld el) + deras påslag + elöverföring + energiskatt X moms, detta är ju vad du skulle betalat till elbolaget om du inte hade producerat själv. Sedan tillkommer det 60 öre i skatteåterbetalning på den mängd som elbolaget rapporterar in årsvis
 
Attitudeswe
Hur bra är inverters på att mata ut energin på rätt fas så att man kan maxa egenanvändning? Har fom strömmkännare/ kontakt med HAN port?

För säljer man på en fas och köper på en annan så får man väl vid 0.0kr på nordpool 60öre+ nått enstaka öre för nätnytta men måste köpa för 45öre skatt + 35öre nätavgift + ursprungsgarantier?
 
F
Jag räknar egenförbrukningen på mitt genomsnittliga försäljningspris den månaden, jag tror det är så nära sanningen man kan komma med rimlig ansats och nerlagd tid. Sen lägger jag såklart på överföringsavgift, skatt och moms för det hade jag fått betala om jag intället hade köpt motsvarande kWh.
 
Attitudeswe
F fsn skrev:
Jag räknar egenförbrukningen på mitt genomsnittliga försäljningspris den månaden, jag tror det är så nära sanningen man kan komma med rimlig ansats och nerlagd tid. Sen lägger jag såklart på överföringsavgift, skatt och moms för det hade jag fått betala om jag intället hade köpt motsvarande kWh.
Behöver du köpa mindre än 50% av energibehovet under JJAS månaderna - eller hur mycket egenförbrukning kan man räkna med utan batterier och elbil?
 
F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Behöver du köpa mindre än 50% av energibehovet under JJAS månaderna - eller hur mycket egenförbrukning kan man räkna med utan batterier och elbil?
2021 så låg jag på en egenanvändning på drygt 30%. 2022 så har det varit strax under 22%. Det är laddning av laddhybrid samt cirkulationspumpar och värmepump till poolen som jag har använt för att balansera egenförbrukningen så mycket jag har kunnat.

2021 sålde jag i JJAS 1668, 1868, 1187, 717 (kWh)

motsvarande siffror 2022 är 2029, 2114, 1883, 1378 (kWh)

tidig vår och sen höst då produktionen är begränsad så blir det naturligtvis högre andel egenförbrukning.
 
F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Behöver du köpa mindre än 50% av energibehovet under JJAS månaderna - eller hur mycket egenförbrukning kan man räkna med utan batterier och elbil?
eftersom jag har pool så blir det lite skevt, men så som 2022 såg ut prismässigt så var absolut försäljning att föredra, under juli så betalade jag 29 öre/kWh (+moms) och sålde för 129öre/kWh. I augusti betalade jag 77 öre och sålde för 341 öre.

Men jag har köpt en hel del el under JJAS 2022. 758, 906, 913, 528 kWh. Jag har ingen separat loggning av vad poolen drar men med tanke på att jag stängde ner den i första veckan i September så kan man väl anta att det handlar om runt 500 kWh/månad
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.