Räddningstjänstens minikrav på bredden av en väg = ?
Är det någon som vet detta?
 
Ja det hjälpte inte så mycket direkt. Anledningen att jag frågar är att en person har satt upp metallstolpar på varje sidan av vägen med en bredd på ca. 180 - 190cm. Vi måste krypa förbi med vår Kia Venga t o m. Detta är dessutom enda vägen till de övriga fastigheter som ligger efter dessa stolpar.
Antar det måste finnas några kvar/regler för att bl a utryckningsfordon skall kunna komma fram. Går inte att direkt att dra slang fram till husen dådet kommer i vissa fall behövas 1 - 2 km + en rejäl pump för att orka få fram vattnet. En ambulans är inte att tänka på ... Känns lite olustigt att bo på andra sidan. :confused:
 
det verkar ju rent farligt att ha det så!
funderar (som den novis jag är) på om det inte krävs bygglov för stolparna? Kanske kan du ringa vägverket och höra om de har några råd att ge?
 
  • Gilla
johanlm
  • Laddar…
Bra idé, skall kolla med dem. Har försökt nå räddningstjänsten i området, men de är väl på semester eller något. ;)
 
Hur motiverar denne person dessa metallstolpar?
 
Brandkåren bryr sig nog inte så mycket. Dom har metallkapsågar eller slang på rulle.
Så räddningstjänst är knappast något du kan använda dig av.
Däremot så om det är tillfartsvägen till din fastighet så måste du ju komma fram med tex en vanlig bred släpvagn till din fastighet. Eftersom max fordonsbredd är 260 cm så måste ju stolparna flyttas ut så att ett så brett fordon kommer fram utan att ta i.
 
Är inte helt fullt insatt, men vet att hon ligger i bråk med en av hästgårdarna längre in, så misstänker att det är på pin kiv. Dvs. med tanke på att släp/hästtransport är helt uteslutet att komma förbi med. Hon har flera barn så jag har fullt förståelse för att hon vill att bilarna skall köra sakta förbi, men anser att klassiska vägbulor vore ett säkrare alternativ för alla.
Har hållit mig utanför diskutioner som har baserats på inget annat än "tyckande" då det aldrig leder någonstans, utan vill veta vad som verkligen gäller.
 
Vems är vägen då? Är det servitut för fastigheterna längre in? Isåfall är det väl en polisanmälan som behöver göras mot hindren? Är det en vägsamfällighet så är det väl läge att styrelsen reagerar?
 
@cem77
Men ambulans har nog inte kapsågar.
Så det är kommunen/vägverket jag borde nå?
260cm är ett bra mått att veta, vad baserar du det på? Ja förutom att det är en max fordonsbredd, finns det någonstans man kan hitta en vägs "minimi"?
 
Står stolparna så att h*n själv behöver köra igenom dom?? Om inte så är det väl bara att be någon tidigare på vägen att sätta upp liknande hinder och se hur h*n reagerar...

Hur körs det förbi då? Körs det fort så att det är motiverat med dämpande åtgärder?
 
johanlm skrev:
@cem77
Men ambulans har nog inte kapsågar.
Så det är kommunen/vägverket jag borde nå?
260cm är ett bra mått att veta, vad baserar du det på? Ja förutom att det är en max fordonsbredd, finns det någonstans man kan hitta en vägs "minimi"?
Kan ju vara en kommunal väg också som du säger. Då är det den ansvarige hos kommunen som du behöver påpeka skadegörelsen på vägen för. Den som har ansvaret för underhållet på vägen bör utan några rättsliga hinder kunna avlägsna stolparna omedelbart.

Eftersom du får framföra upp till 260 cm breda fordon så kan ju ingen sätta upp ett smalare hinder på vägen till din fastighet. Då kan du ju inte längre ta dig dit fritt eller hur? Köper du tex en hummer h1 så är den nästan 250 cm bred ;).
 
Zixten skrev:
Hur körs det förbi då? Körs det fort så att det är motiverat med dämpande åtgärder?
Det är inte upp till en enskild person att bestämma en sådan sak.
 
cem77 skrev:
Det är inte upp till en enskild person att bestämma en sådan sak.
Jag funderade mest på om det körs så fort förbi att det är motiverat att man försöker sänka hastigheten.
Ibland kan det ju gå lite väl fort på vissa platser, och man kan då förstå att de boende, speciellt om man har barn, vill sänka hastigheten.

Om det är en "gnällröv" som satt upp stolparna kanske det redan innan kördes lugnt och försiktigt och det var totalt omotiverat att sänka hastigheten, då kan man ana att man satt upp stolparna bara för att ställa till bekymmer för sina grannar.
 
Zixten skrev:
Jag funderade mest på om det körs så fort förbi att det är motiverat att man försöker sänka hastigheten.
Ibland kan det ju gå lite väl fort på vissa platser, och man kan då förstå att de boende, speciellt om man har barn, vill sänka hastigheten.

Om det är en "gnällröv" som satt upp stolparna kanske det redan innan kördes lugnt och försiktigt och det var totalt omotiverat att sänka hastigheten, då kan man ana att man satt upp stolparna bara för att ställa till bekymmer för sina grannar.
Jo men har man det problemet så får man ju gå till kommunen om det är en kommunal väg eller om det är en gemensamhetsanläggning till styrelsen för vägsamfälligheten. Att sätta ut hinder på vägen utanför sitt hus faller lämpligen under någon lagparagraf då det kan skada bilar och cyklister ganska allvarligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.