Hej Cajsa!

Jag hoppas på att du har någon idé som räddar vår fula trädgård och gör den mer snygg och mysig.

För sex år bestämde vi att bygga en mur för att hålla leran på plats och får två jämna ytor att kunna ha gräsmattan på. Men tyvärr byggde byggföretag med för gammalt cement och muren går sakta men säkert sönder. Som om man tar sandpapper ”river” man av ”grus” varje gång man kommer på den, pillar lite eller liknande. Varje vinter som har gått gör läget inte bättre.

Det fanns försök att laga muren, men inget hjälpte. Till sist blev det puts som nu går av i stora bitar och synliggör igen hur dålig der ser ut under. Just nu vill jag inte ens vara i trädgården för att det ser så fullt ut.

Jag har ingen idé hur man skulle kunna laga detta hållbart och snyggt - förutom att spränga allt och börja om… eller kommer du på något bättre sätt?

Det ska helst fungera utan staket så att varken hund eller barn kan göra illa sig. Dessutom är det vår soligaste plats och synd att vi inte kan njuta det. Se bifogade bilder av vår eländet.

Trädgårdsmur med synligt slitage och skador, omgiven av grus, växter och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad betongmur i trädgård med delar som gått sönder och grönområde i förgrunden, framför ett trådstaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad stödmur med synliga sprickor och murbruk som faller bort, omgiven av stenläggning och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förfallen trädgårdsmur med avfallande puts och ojämn gräsplan framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är absolut inte något anläggarproffs. Låter som ni redan varit i kontakt med någon för råd, dessutom testat själv. Vågar inte svara tyvärr. Kanske går det att fästa något i betongen? Som armeringsjärn och ha en klätterväxt som döljer. Eller om man kan klä in den, men det kanske ytan inte håller för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.