Hej på er,

Påbörjade projekt "måla tvättstuge golv" i grovkällaren.
Tidigare har tvättstugan samsats med en gammal oljetank/ack. tank men rev ut den i somras och tänkte nu måla om golvet.

När allt jobb var gjort med sopning, dammsugning, skurning, etc så insåg jag att det är roligare om det blir bra på riktigt så bestämde mig för att flytspackla golvet "lite snabbt". Golvet har sen tidigare ett OK fall förutom området där oljetanken har stått, där "sviktar" det något ner så tänkte åtgärda det i samma veva.

Nåväl, åker till Biltema som var öppet söndagen till ära och hittar "avjämningsmassa", googlar snabbt och inser att det ska vara samma sak som flytspackel (?)

Köper 6säckar 1 säck = 1cm/kvm (tänker 3mm x 20kvm )
Blandar ut det men det flyter inte alls ut enligt mina tidigare erfarenheter av flytspackel.. tillsätter ca 1dl vatten extra / säck (blandar 2 säckar åt gången) blir bättre men inte bra. Jag tänker att jag köpt fel produkt och alltså valt avjämningsmassa istället för flytspackel och ger upp litegran. Lägger ut resterande över hela golvet med hjälp av spackel men får ju därmed inget jämnt resultat, utan de tidigare lätt knaggliga golvet (med bra fall) ser nu ut som en svensk fjällmiljö, fortfarande lätt knaggligt och nivåskillnader på 2-3mm kors o tvärs över hela skiten.

Hur lagar jag mitt misstag? Lägga nytt tunnt lager avjämningsmassa med mer vatten i blandingen för att få det att flyta ut?
Är ju dock bara 0-3mm jag måste lägga, läser på vissa ställen att jag måste köra minst 5-10mm ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.