En större lada med betongpannor som tak. Vattbrädor som murknat och takläkt som tagit stryk. Planerer att göra ett mindre ingrepp för att återställa takutsprånget i gavlarna. Tanken är att lyfta av 3-4 rader med takpannor och såga av befintlig läkt mitt över överarmen. sedan skruva i "takläktsskarver" (enligt bild) och återställa takpannor, vindbräden och vattplåt.

Vad tror forumet, är det en stabil lösning eller skulle det finnas bättre metoder.
 
  • Nedslitet ladugårdstak med tydliga tecken på förfall och murkna trädelar, bland grönskande träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat takutsprång på lada med murknade vattbrädor och skadad takläkt som behöver repareras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning som visar metoden för att ersätta en skadad takläkt genom att infoga en "läktskarv".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt inifrån en lada med synliga träbjälkar och ljus som silas in genom sprickor i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför skarva så kort, bättre då att förlänga någon meter in med en regel på takläkten, som går ända ut. då blir det inga brytpunkter
 
J jonaserik skrev:
r in med en regel p
J jonaserik skrev:
Varför skarva så kort, bättre då att förlänga någon meter in med en regel på takläkten, som går ända ut. då blir det inga brytpunkter
Sant, kanske en 100x50 över två takstolar med utstick fäst i en skild som skarvar befintliga takläkt. Panelbräderna under takutsprånget stadgar då hela paketet. enklare och starkare.
 
  • Ritning av takkonstruktion med taknock, taklåkt markerad som 100x50, och överarm 200x200, vilket illustrerar byggdiskussionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sätta skarven på näst yttersta takstolen. Då håller det. Och givetvis skulle jag spika med vanlig galvanoserad spik. Skruvar är sköra och brukar gå av i gamla konstruktioner som alltid sviktar och rör sig litet. Dessutom är det så gott som omöjligt att få ut skruvarna när det skall repareras nästa gång.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle sätta skarven på näst yttersta takstolen. Då håller det. Och givetvis skulle jag spika med vanlig galvanoserad spik. Skruvar är sköra och brukar gå av i gamla konstruktioner som alltid sviktar och rör sig litet. Dessutom är det så gott som omöjligt att få ut skruvarna när det skall repareras nästa gång.
Det skulle vara det bästa slutresultatet, men försöker slippa rada av såpass mycket pannor och istället göra det från gavelsidan. Är rätt hög byggnad så blir en hel del ställning.
 
Jag tror det är mindre arbete att plocka bort den mängden plattor än att få fast ett hållbart utskifte på något annat vis.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Heimlaga har naturligtvis rätt i att det bästa är att göra en riktig lagning, men...
Jag förstår TS. Hade själv också siktat på minsta möjliga insats för bästa möjliga (acceptabla) resultat.
Jag hade gjort ungefär som TS föreslog i inlägg #3, men hade nöjt mig med att gå in med den nya bärläkten till första takstol innanför gaveln.

Sedan vad gäller spik vs skruv så återigen har Heimlaga principiellt rätt, men min erfarenhet säger att skruv går av med tiden om antal och grovlek är för dåliga. Så, om man använder fler skruv än vad som normalt anses tillräckligt och också går upp några snäpp i grovlek (diam) på skruvarna så bör det hålla över tid. Har funkat åtminstone 10 år i vårt kallväxthus och kanske 5 år på staketstolp med snedstöttor.

Jag använder själv spik överallt där jag kan, av precis de anledningar Heimlaga anger, men ibland vid reparationer på befintliga byggnader så går det inte att spika av en eller annan anledning. Ofta för att man inte kommer åt att svinga hammaren, eller för att man inte kommer åt att spika från rätt håll, eller som här där man riskerar att pannorna hoppar loss och ramlar ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.