Jag har ett gästhus/garage/verkstad hemma hos min svärmor som taket är trasigt på. Det är en rejäl timmerstuga i två våningar med tegeltak på nån form av spåntak/råspont tror jag, med gullfiberisolering innanför råsponten och innertak av masonitskivor (huset är byggt runt 1920, isolering och innertak är gjort på 80-talet).

För några år sedan fick jag veta att det börjat läcka in fukt på insidan av innertaket. Det berodde på att en hägg växt ner och in i tegeltaket, så att regnvattnet börjat läcka in och blöta ner isoleringen.
Efter att ha rensat bort och sågat ner häggen så har jag lagt rejäl presenning (650g/m2) från Biltema och tyngt ner med dunkar hängandes i öljetterna. Det har gjort att fukten nu torkat upp och innertaket och timmerstommen är nu torra och luktar inte fukt längre.

Så långt bra, men problemet är att minst en av takstolarna är i så dåligt skick så yttertaket ”hänger” på innertaket, som efter förra vintern börjat svikta/bukta in allt mer av tyngden av dels yttertaket, dels snön som lägger sig på i den inbuktning som är över på yttertaket. Bifogar bild på hur det såg ut precis efter jag rensat bort den värsta växtligheten innan presenningen kom på.

20140417_104800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140417_104809.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är tveksam till att innertaket klarar en vinter till, men har inte tid att fixa själv eller råd att ta in en firma som styr upp taket innan vintern. Jag funderar därför på om och hur jag skulle kunna staga upp taket så att snön inte gör så det rasar in i vinter, det vore så väldigt tråkigt.

Två ideer på lösning har jag som jag gärna får feedback på.

1. Lägga någon form av reglar/tvärslåar/rutnät av plank utanpå yttertaket för att hålla upp presenningen så den inte kan slacka ner i fördjupningen i taket när snön kommer.

2. Stötta upp innertaket med typ teleskopstöttor från Biltema eller liknande med någon regel eller två på tvären över rummet.

Problemet med alternativ 2 är dock att jag tror att golvet i rummet på övervåningen där taket sviktar in inte är så bärstarkt, då rummet det inte finns några andra väggar än ytterväggarna som stöttar upp golvet längs långsidan på huset, och då behöver jag kanske stötta golvet på övervåningen även från undervåningen?

Hoppas på kloka råd och inspel!
 
L
Ta en bild från insidan av taket också.
 
Går det att skruva fast virke i takstolen? Isåfall borde du kunna förstärka den, och gärna komplettera med en stödpelare. Om golvet är tveksamt så försök sprida lasten från pelaren.

Lite fler bilder från insidan hjälper nog.
 
Tack för snabb respons!

Missade tyvärr att ta bilder på innertaket nu senast jag var där, men här finns en film på hur det såg ut för 1½ år sedan innan jag fick på presseningen. Innertaket bågnar nu ännu mer inåt än vad det gör i filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=KLQOnz9cKxc

Fukten och möglet som syns på filmen har blivit väldigt mycket bättre efter att det fått torka upp.
 
L
Alternativ 2 är det som gäller.
Det verkar som att takstolar och eller brädorna har tagit skada av fukten och helt enkelt tappat bärigheten.

Riv bort all isolering mot taket, stötta med reglar invändigt som hjälper takstolarna. Sedan får du nog bygga om delar av det taket.
Stöttorna drar du snett över vinden. Börja i stöd från ena takfoten gå över och stötta mitt på taket/väggen på andra sidan.
Köp 45x70 2.5 meter och spika samma 2st på vinden så du får rätt längd. Såga till rätt längd. Sedan en bräda på bägge sidor om regeln. Så håller det.
 
Tack för bra svar!

Ja, taket är genomruttet på framförallt ett ställe, där jag tror att dels takstolen tappat bärighet, dels tror att både tegel och trätak vilar direkt på innertaket. Så taket kommet behöva en rejäl ombyggnad, det är nästa sommars projekt om det bara håller tills dess...

Är rädd för att allt ska rasa in och det blir ett hål rakt in om jag börjar slita bort isolering och innertak, det måste väl vara sämre än att låta det ligga kvar under vintern? Men stötta på vägg/takfot är nog en bra ide!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.