Huset är byggt -54. Jag trodde först att det var samma uppbyggnad man kan se inomhus i äldre hus, med hönsnät/vass/puts. Men vid närmare undersökning så ser det snarare ut som såna där vass/bruk plattor som kan sitta i taket i källaren någonstans..alltid grått eller vitmålat, ja ni fattar hoppas jag.

Hur som helst, 2 fasader ser ut som hej kom och hjälp mig, i vintras så rasade stora delar av frostsprängning. Jag tror att putsen måste vara sprutad för den ser ju så jäkla jämn och fin ut.. Till skillnad från där man ser att det lagats för hand, det sticker ut både på struktur och kulör.

Så hur går vi till väga? Går det över huvud taget att handputsa?
Jag förstår att man såklart måste börja med att knacka ner så mycket löst som möjligt. Men kan man gå på det nån manuell spritputs (heter det så?), eller måste det sprutas?
Hade helst sluppit att anlita folk för att göra det..
 
ah vad f..glömde visst lägga med bilder :surprised:
nummer 2 är taget i underkant av fasaden.
 
  • DSC_0132.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0133.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att vara expert på området så tycker jag det ser ut på bilden som om ytan är brädriven, det skall inte vara något problem att fixa till det. Knacka bort allt löst var sen noga med att få rätt putsbruk, det är antagligen ett KC bruk eller möjligen ett rent kalkbruk. Går du på med en ren cement baserad puts blir den nya putsen mycket skarkare än den gamla och kommer ramla loss igen.
Joppe
 
joppe_73 skrev:
Går du på med en ren cement baserad puts blir den nya putsen mycket skarkare än den gamla och kommer ramla loss igen.
Joppe
Ja, det som joppe skriver om är det viktigaste för att lyckas med reparationer. Hoppas du hittar någon som kan ge dej råd på plats. Ta en bit och fråga runt vad det är för puts. Var noga att ta en bit av den ursprungliga gamla putsen och inte av ett ställe med senare reparationer.
gaia
 
Hejhopp! Tack för det, 2 åsikter är dubbelt så bra som en :)

Har faktiskt lagt en bit puts bilen i väntan på att jag stöter på nån trevlig murare på jobbet. Har fått tag på ställning genom släkten som jag kan ha stående ett par veckor :D Väntar bara på lite mindre kyla på nätterna nu så man kan sätta igång.

Bör det förresten vara tätt i nederkant eller ska det vara öppet så som det är idag? Har det någon betydelse? Tätt in mot muren alltså.
 
Undersök noga om det inte är färgen på ditt hus som orsakat dom stora frostskador(?) i putsen som jag gissar sitter på norra väggen. Är det så så måste du ta av all färg innan du börjar putsa på nytt. Välj bättre = ej ångtätt men en färg som "andas" nästa gång du målar.

Ang nederkanten skulle jag putsa den tätt för att skydda trä och nät som finns under. Bara du inte målar över med något tätt plastblandat putsfärg så kommer putsen att att kunna torka snabbt efter regn och stannar kvar på väggen :).
Glöm ej att vattna ytan du ska putsa på.
gaia
 
Den på bilden är sydöstlig fast ganska skuggig vinterhalvåret pga träd.
Tydligen förbättrade dom 2 fasader för ett gäng år sedan och lämnade 2 som såg bra ut. Enligt tanten så var det en vinter ganska nyligen när hon knappt eldade som det från ingenstans började släppa, främst denna men även lite mindre på den andra orörda, sydvästliga. Sedan i vintras när vi flyttade in och värmde upp huset som fan så rasade det riktigt ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.