Hallå! Jag satte ner plintrör i marken i syfte att gjuta på ett par plintar på redan färdiggjutna "klumpar". Dessvärre har det dragit ut på tiden och rören har blivit mjuka. Nu undrar jag om det kan finnas något listigt sätt att rädda dessa rör, för att slippa gräva upp och ersätta dem med nya? Rören har en "teoretisk" diameter på 20cm och det är nästan minsta laget. Alla tips mottages tacksamt!
 
Totte_S
Måste plintarna sticka upp mycket över mark och du är är alltså orolig att pappröret skall ge vika och betongen rinner ut? Eller har de redan börjat ge vika under marknivå? Vad skall plintarna vara till? Hur många är det?
Mer info så får du säkert fler svar. :)
 
Det är 4 plintar, 3 av dem c:a 60 cm, en endast 35. På sikt ska dem inte sticka upp mer en 5-6 cm över marknivå, men det dröjer. Det har framförallt börja mjukna under marknivå, men även ovan mark är de hyfsat mjuka.
 
Nu framgår det inte riktigt när du ska gjuta, men jag kan inte se att det skulle vara något hinder att gjuta i mjuka rör. Det enda skulle i så fall vara om de sticker upp långt över mark och riskerar att vika sig, som totte påpekar.
 
Prova med ett rör, att de är mjuka under mark har ingen betydelse.
 
Tack för svaren! Ska kolla hur jag gör, finns en viss risk att de börjar bli lite väl mjuka även ovan mark, där de idag sticker upp lite grand. Å andra sidan kanske lite återfyllning kan göra susen. :)
 
Så nu har jag gjutit. Fattade beslutet att ändå byta ut samtliga rör och det var tur det. Under marken såg 3 av 4 ut mer som skivad leverpastej än gjutrör. Även konsistensen kändes som uppblött leverpastej. Ett av rören hade tom brustit och släpp in all singel som legat runt röret. Bild kommer lite senare.
 
Bilden på de minst sagt åtgånga rören.
 
  • gjutror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi använde oss av gjutrör som hade blivit uppblötta men sedan torkat igen,
tänkte att det kan ju inte vara några problem.
Men har dem en gång blivit blöta och svällt så suger pappen lättare åt sig fukten från gjutningen i yttersta lagret,
och det resulterade i att plinten smulade sönder längst ut . Säkert en ren utseendesak men ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.