Hej! Jag har målat en byrå (2 lager med grundfärg, två lager med ljusblå vattenbaserad lackfärg (beckers matt) och två lager med nordsjö klarlack matt (10).

Jag fick lite dammkorn i precis när jag lagt på andra lagret med klarlack och efter mitt försök att pilla bort dessa med fingret fick lacken lite märken. Dessutom blev det ett för tjockt lager i två skarvar där byråns sidoskiva och toppskiva är sammansatta vilket resulterade i en "vit hinna" i skarven och vad jag antog var luft under? När jag försökte slipa bort denna var det istället som små skinnbitar i skarven som jag kunde dra bort (som att det var luft under lacken i skarven som sagt). Kvar är nu en svagt synlig kant där lacken slutar och exponerar ljusblåa lackfärgsytan utan lack, och på några sandkornssmå ställen saknas det även lite lackfärg och man ser den vita grundfärgen efter min behandling av skarven..

Nu vill jag slipa vid skarven så "lackskarven" smälter in i och kanten försvinner, samt dutta på lite färg på de små ställena där grundfärgen exponerats i skarven. Ska även slipa lite ovanpå toppskivan då det gula andpappret jag slipade med efter första lagret färgade av sig (?!) och ledde till gröna fläckar (gul+blå). Heads up, använd inte gult sandpapper från biltema till ljusa ytor.

Därefter tänkte jag klarlacka en sista gång, men denna gången med byrån liggande åt sidan så inte damm faller direkt på ytan (ett stort problem här i lägenheten, oavsett om det är städat nyligen).

Är detta rätt väg? Jag hade målat byrån så fint och den var perfekt (i mina ögon) men det känns som att jag har förstört allt nu, vilket gör mig riktigt nedstämd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.