Nu när det ligger 40 cm snö på taket ser jag med blotta förskräckelse att det saknas rejält isolering på vinden (1,5 plan).

Klättrade upp på taket och skottade ned snön och lyfte på en taknockspanna. Jag kunde känna varmluften strömma upp. Illa!

Med termometer mätte jag 19 grader luft strömma ur skorstenen med öppen spis.

Varför hänger det gula istappar från taket?

Ska snart lägga upp några bilder på min blogg: http://hussvampen.blogspot.com
 
Att det strömmar varmluft ur skorstenen är inget onormalt, det visar att självdraget fungerar.

Om det strömmar varmluft ur hålet efter en borttagen nockpanna däremot, då är något fel.

Har du dessutom gula istappar så undrar jag vad som händer. Finns de gula istapparna runt hela huset?

/ Fredrik
 
Hej
Jag kikade på dina bilder. Ser ut som mycket värme läcker genom taket och smälter snön. Att det blir gula istappar beror nog mest på att det är smuts från takpannorna. Det ser ut som rännorna först blivit fulla med is och sen rinner nytt smälvatten bakom denna iskaka och in mot fasaden.

Som jag förstår det så har du ett halvplan på övervåningen. Går taket hela vägen upp i nock eller finns det ett kryputrymme ovanpå?

Det allra första att göra är nog att försöka avgöra om du har värmeläckage eller om det är för tunn isolering. Kanske läge att testa de där infrakamerorna man ser i tidningarna, där de kan mäta var värmen läcker/det finns köldbryggor.

Finns det inget kryputrymme så borde du utan problem kunna isolera på insidan, om isoleringen är för tumm. Det första du får göra är att lista ut om det finns diffusionsspärr (plast) eller inte. Utifrån detta kan du sen avgöra hur du skall gå tillväga med tilläggsisoleringen.
 
Det värsta ser ut att vara istapparna från takfoten. Det ser ut som det kommer ut via undertaket, dvs det läcker igenom pannorna.
 
Varför skottade du bort snön?
Är ju perfekt som extra isolering!!
 
Larsa skrev:
Det allra första att göra är nog att försöka avgöra om du har värmeläckage eller om det är för tunn isolering. Kanske läge att testa de där infrakamerorna man ser i tidningarna, där de kan mäta var värmen läcker/det finns köldbryggor.
Utan kamera kan jag säga att mest värme läcker där takfoten möter husväggen och i varje hushörna - inget ovanligt.
Kan också gissa att du inte har några takfotsventiler ( och det är bäst att inte ha!) och därför bildas det istappar.
ang. att det blåser från nocken --- det finns väl en ventilationspalt under pannor??
Dina händer var kanske så frusna så du tyckte att det var mycket varm luft som blåste ut men det var kanske bara några grader varmare än uteluften?
Du hade ju 40cm isolering på din tak ( snö som nu är borta) och luften under var något uppvärmd av det värme som finns på din vind för där på vinden brukar vara något varmare än ute.
Jag ser inget oförklarligt i det hela utom det att du har inte sett din vind än.Har du ingen?
gaia
 
Gaia> Jag har en sån luftspalt på 4-5cm vid min takfot, jag trodde det var bra för ventilation upp mot nock eller ett måste, är det den som du menar är inte bra att ha?

Vad gör man i så fall i stället, ingen ventilation alls? Nu pratar jag om ett sadeltak som inte har någon vind alls.
 
Man skall ha en luftspalt mellan yttertaket (råspont?) och isoleringen. Antingen går den från takfot till nock, alternativt takfot till takfot.

(I äldre hus med cutterspån som isolering funkar det utan luftspalt. Även i nya konstruktioner med cellulosa och liknande isolering och ingen plast så fungerar det utan.)

Angående mr_dan:s problem så tycker jag att alla istappar indikerar problem med isoleringen. Och då finns det väl bara två möjliga orsaker, antingen för tunn isolering, alternativt att det blåser varmluft in i isoleringen (övertryck i huset som blåser ut via en kattvind eller ngt).
 
tittade också på bilderna. ta en stege och kolla hur pappen ser ut närmast stuprännan. har sett många som slarvar med att vika pappen över råsponten längst ner. problemet blir på vintern när stuprören blir fulla med is och det töar ,snöar och fryser omvartannat. isen pressas upp under pappen och rinner sedan rakt igenom när det töar.
 
Ericc
mr_dan skrev:
Nu när det ligger 40 cm snö på taket ser jag med blotta förskräckelse att det saknas rejält isolering på vinden (1,5 plan).

Klättrade upp på taket och skottade ned snön och lyfte på en taknockspanna. Jag kunde känna varmluften strömma upp. Illa!

Med termometer mätte jag 19 grader luft strömma ur skorstenen med öppen spis.

Varför hänger det gula istappar från taket?

Ska snart lägga upp några bilder på min blogg: [länk]
I sommar bör du kolla upp isolering och ventilation av denna. Huset är väl i timmer och gediget, har säkert varit med om det här tidigare.
Att det kommer varmluft när du lyfter nockpannan tyder på att ventilationen funkar (om det är ifrån ventilationen värmen kommer:)) men isoleringen är bristfällig.

Det ser dock ut som ventilationen inte börjar vid takfoten, men kan vara löst med mögelstopper under pannorna.
Men som sagt du måste kolla upp det här i sommar!!

Gula istapparna är nog bara skit helt enkelt.
Ska du tilläggsisolera, så kanske du ska titta lite på consensus inlägg angående klimatvind, han verkar vara riktigt "haj" på det här.

Har själv liknande problem och billigt är det inte att smälta snön på taket trots -26 ute:). Jag kommer absolut gå på klimatvindköret och bygga uppåt då man knappast vill sänka taket invändigt i en 1,5 planare plus att det låter väldigt logiskt att flytta ut daggpunkten.
 
Bambi skrev:
Gaia> Jag har en sån luftspalt på 4-5cm vid min takfot, jag trodde det var bra för ventilation upp mot nock eller ett måste, är det den som du menar är inte bra att ha?

Vad gör man i så fall i stället, ingen ventilation alls? Nu pratar jag om ett sadeltak som inte har någon vind alls.
Den ventilation som är livsviktig för taket är en ventilationsspalt mellan takpannor och papp. Det ska vädras under takpannor om det kommer lite snö eller regn på pappen
gaia
 
Vi hade också en sektion av taket som fick dessa gula tappar! Vad vi klurade på var att det töat upp på pannorna, sedan kom en stadigt elak köldknäpp, låste upp avflöde i rännorna och värmen inifrån pressade ut smältvatten bakåt/nedåtmot det tjocka lagret av hyvlade stora spån vi har under betongpannorna.

Men vi får spana på det under sommaren. Men det intressanta är att...
1. Snön på hustaket över sovrummet smalt bort FORT och gjorde styggelse i stil med dina tappar. Krypvinden hade bara sågspån över rummet. Hmmmm....
2. Andra halvan av hustaket över vårt kontor var myspysigt vitt tills nu! Isoleringen i ditto avdelning hade sågspån och gamla skivor av Rockwool (grå varaint) och inga istappar alls!

(Vårt hus är ett stadigt 2 vånings timmerhus från trooooligen mitten av 1800 talet! Ombyggt i omgångar - 1930 tal, 1950/60 tal och sedan pö om pö.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.