Jag har ett altanräcke där en stolpe har ruttnat i ett område. Den är dock i rätt ok skick i övrigt och jag är inte så sugen på att byta hela. Finns det nåt bra trick? uploadfromtaptalk1374851664044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det enda alternativet till att byta stolpenen är ju att såga ur det dåliga plus lite till och fälla in en ny bit. Spackla, slipa och måla
 
D09
Jajjan skrev:
Jag har ett altanräcke där en stolpe har ruttnat i ett område. Den är dock i rätt ok skick i övrigt och jag är inte så sugen på att byta hela. Finns det nåt bra trick? [bild]
Börja med att döda spindeln =O

Jag hade bytt stolpe med det är OT.

Karva ur det rötna och se vad du har kvar att spela med.

Ser ut o vara ett hörn som är skadat, kan man inte såga bort vinkeln?

Eller skär ut en låda, fäll in en solcellslampa :p
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hammare och stämjärn eller överhandsfräs. Hacka/fräs bort allt dåligt material tills du når fast och ljust trä. Försök skapa ett rektangulärt hål med vinkelräta kanter. Sedan fäller du in en bit planhyvlad furu som limmas med epoxylim eller vattenfast trälim men då krävs perfekt passform. Dekorationerna kan antingen huggas ut med stämjärn eller fräsas med överhandsfräsen efter att biten är limmad på plats. Sedan slipas hela staketet och målas om.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Lignu kan du använda, dyrt men väldigt bra, tror man fortfarande kan köpa det på www.lignu.nu, jag har köpt det i båtaffärer när jag renoverade fönsterbågar för många år sedan.
 
msvensson skrev:
Lignu kan du använda, dyrt men väldigt bra, tror man fortfarande kan köpa det på www.lignu.nu, jag har köpt det i båtaffärer när jag renoverade fönsterbågar för många år sedan.
Jag skulle kunna använda lignu, men nu när jag redan rafsat ur så måste jag fylla med nåt också.

Jag vill minnas att lignu diskuteras upphetsat på träbåtsakuten :)
 
Skrapa bort akrylatfärgen på hela stolpen så att du har en chans att få stopp på fortsatt förruttnelse.
 
mlkjhr skrev:
Skrapa bort akrylatfärgen på hela stolpen så att du har en chans att få stopp på fortsatt förruttnelse.
Jag vet inte om det är akrylat. Det som talar för det är att färgen suttit kvar utanpå det ruttna så det såg rätt ok ut innan jag grävde ut. Men färgen är inte speciellt seg med värmepistolen. Ribborna bredvid är nog det för där kan jag skala loss stora sega färgsjok
 
uploadfromtaptalk1375092990567.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har fått bort allt ruttet kvar är trä under som dyblött men ännu ej ruttet. Det skulle ju behöva torka länge för att torka. Känns som att det skulle behöva stå öppet med regnskydd i ett år om det ska funka. Målar jag över blött trä lär det inte bli bra
 
Ser ut som en betongtrappa bakom, står stolpen i direktkontakt mot denna?
 
Redigerat:
Helioz skrev:
Ser ut som en betongtrappa bakom, står stolpen i direktkontakt mot denna?
Nja den står på ett fäste i rostfritt. Fast det ser inte helt bra ut för det borde ju vara lite luft under har jag förstått
uploadfromtaptalk1375103785029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jajjan skrev:
Nja den står på ett fäste i rostfritt. Fast det ser inte helt bra ut för det borde ju vara lite luft under har jag förstått
[bild]
Vore bra om du kunde släppa på bultarna och få upp stolpen några millimeter och få in en bit syllpapp så kommer den torka ut fortare.
 
Om jag skulle försöka laga stolpen skulle jag ta överhandsfräsen och fräsa så jag får parallella sidor och plan botten. Jag skulle göra det ner genom det dåliga området och in ordentligt i friskt virke, och hela vägen upp genom änden, så att jag får öppet åt det hållet. Det blir lättare att passa in biten då, och troligen torkar det snabbt nog då. Det gör ju inget om du tar bort rejält med material. Alternativt kanske du kan såga med cirkelsåg och få det parallella sidorna och ta resten med (VASST) stämjärn. Det är viktigt att få bra passform, men med vattenfast trälim (PU) så är det inte så himla noga som med traditionella snickarlim. När klossen är fastlimmad är det ju ganska lätt att såga och hyvla till den så att ytan stämmer, samt att med fogsvans och stämjärn göra spåren.
Som redan sagts så bör det ligga tjärpapp mellan betongen och stolpen - eller luftspalt. Med luft så kanske det blir lite ostadigt möjligen.
 
Jajjan skrev:
Nu har fått bort allt ruttet kvar är trä under som dyblött men ännu ej ruttet. Det skulle ju behöva torka länge för att torka. Känns som att det skulle behöva stå öppet med regnskydd i ett år om det ska funka. Målar jag över blött trä lär det inte bli bra
Hur kan träet vara blött ? Förutom några stänk i går natt har det inte regnat i Stockholmsområden på en månad.
 
se38005 skrev:
Hur kan träet vara blött ? Förutom några stänk i går natt har det inte regnat i Stockholmsområden på en månad.
Jo jag är lite konfunderad. Kanske torkar det väldigt sakta det var täckt av färg innan jag grävde ur. Sen hade vi en mycket rejäl skur för två dagar sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.