Hej
Planen var att isolera med glasull 70cm mellan reglarna och skippa ångspärr helt innan gips. Mätte fuktkvoten i väggen idag och den är när 50% på sina ställen. Har idag en luft spalt på ca 35 mm mellan regel och vägg räcker det? Innan satt det frigolit 20mm rakt mot väggen ska jag sätta tillbaka den så det bildar en fuktspärr mot ytterväggen. Ytterväggen är en teglad yttervägg med puts på båda sidor. Tar tacksamt emot tips.
 
  • Inomhuskonstruktion med väggstolpar och isoleringsmaterial bakom, stege till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med synliga metallstommar för väggar i ett tomt rum med verktyg och en lasersikte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du (korrekt) 50% fuktkvot i väggen så skulle iallafall jag börja fundera på varför och vad jag ska göra åt det istället för hur stor luftspalt som behövs.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har du (korrekt) 50% fuktkvot i väggen så skulle iallafall jag börja fundera på varför och vad jag ska göra åt det istället för hur stor luftspalt som behövs.
Det var Anticimex som var och mätte med deras mätare idag går antagligen djupare än min som bara säger runt 20 i yttersta lagret.
 
K Kee22 skrev:
Det var Anticimex som var och mätte med deras mätare idag går antagligen djupare än min som bara säger runt 20 i yttersta lagret.
Då hade jag startat en tråd "Hjälp, hälften av väggen består av vatten, vad gör jag!?!?" :)

Jag hade absolut inte gjort något annat innan jag åtgärdat fuktproblemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.