Panna: Nibe Vedex 1000 (för eldning mot acc-tank 750-1500L)
acc-tank: 750L (110L beredare)
skall värma: 130kvm +65 i källare

Tanken är att köra pellets men först har jag 10m ved att elda upp.

Har nu eldat ett par månader med min panna och äntligen fått ordning på luft etc (se tidigare inlägg). Nu verkar allt fungera som det skall men jag är rädd att jag köpt för liten panna.

Enligt nibe skall man räkna 10L / kvm i acc-volym vid vedeldning och 5L/kvm vid eldning med pellets. Med tanke på detta och att jag har ganska ont om utrymme i pannrummet så köpte jag ovanstående panna.

Men nu när det börjar bli lite kyligare ute så tycker jag att jag får elda väldigt länge med tanke på att jag kör miniminivå på acc-tank för denna panna. Om jag har junten öppen till hälften (5/10 på skalan) och börjar eldning när övre och undre klockan på acc-tanken visar 30 grader så tar det över 6 timmar innan jag lyckats få upp temperaturen i acc-tanken till 80 grader (om junten är ställd på 2/10 tar det 3-4 timmar).

Oftast är acc-tanken tömd på varmvatten när jag kommer hem från jobbet (junten ställd på 2/10) så all värme går åt under dagen. Visst är det för lite volym för vedeldning men detta måste ju vara relaterat till hur mycket varmvatten jag trycker ut på elementen och om det bara går ut minimalt med värme borde ju det inte gå åt såhär mycket eller? Och skall det ta så lång tid att värma upp 750l vatten, tänk vilken tid det skulle ta om jag bestämde mig för att införskaffa en acc-tank á 750l till?

Det jag är mest rädd för är att det kommer gå åt mer pellets än nödvändigt när jag väl börjar elda med detta.
 
Jag har föregångaren till din panna o av vad jag märkt är att det är mycket viktigt med att du har bra drag, Min alpha keram ska ha 25 pa o din minst 20 pa drag men det skadar nog inte med närmare 25 pa...
Jag va tvungen att skaffa rökgasfläkt då jag hade för trång skorsten o då tog det 5 tim att ladda 500 l tanken 50° vilket går på nästan halva tiden med rätt drag..

Din panna ger max 25 kW (i sina bästa stunder) o medel effekten är 18 kW o då tar det ca 2,5 timmar att värma 750 l vatten 50° (40-90°) om det är ful fsrt på brasan då laddomaten öppnar o börjar ladda tanken samt att shunten är stängd under tiden...

Nått som du även måste skaffa är en shuntstyrning, Testade även själv utan första veckan efter jag bytt panna o det räckte ingenstans vv...

Då du sen kommer köra pellets så kör brännaren med 20 kW effekt o du bör ha acktanksstyrning till brännaren så brännaren styrs av tempen i acktanken, Bara överhettningsskyddet ska va på pannan...

Du bör skaffa en shuntstyrning typ termomatic cbj med innegivare, Då får du skiktning i acktanken vid urladdning..
Rinkabyrör tar ca 2000:- för en termomatic cbj med innegivare o det tjänar du igen första året samt att du får en jämn innetemp både med pellets/ved...

Motdragslucka på rökröret, Model/storlek beroende på skorstensdiameter samt längd...
http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluckor/Dragluckans betydelse.pdf
Kan tänka mej att det är KW 012 är dragluckan du behöver då tigex 25 bara är lämplig till skorstenar med en diameter på 100 mm samt max 6,5 meters längd o då behövs troligen även rökgasfläkt...
Med pellets behöver du bara 10-15 pa drag...
Kan spara 10-15% bränsle/år samt att du får ett jämt drag både vid ved/pelletseldning vilket är en förusättning för att det ska funka bra..

Beroende på pelletsbrännare så bör du ha en brännarstyrning som du kan välja start/stopp temp med, T.ex ekontrolls Tk 1 http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1b_prodblad.pdf
Då startar brännaren då tanken är t.ex 50° i toppen o stoppar då den är fullt laddad...
Thermia/Ctc brännare har denna acktanksstyrning som standard...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.