Hej alla!

Håller på att köpa ett hus och har lite svårigheter med ett utlåtande. Huset är från -38 och är i övrigt mycket gott skick. Jag har vunnit budgivningen och nu är det bara papperarbetet kvar.

När jag frågade om eldstaden (gjutjärnskamin i vardagsrummet) så hade det inte gjorts någon besiktning av denna innan försäljningen. Eftersom detta är första gången så ville jag vara safe och bad mäklaren utföra besiktning.

Skorstensfejaren kom med detta besiktningsprotokoll;

"Anmärkningar:
Väggen till höger om braskamin saknar tändskiyddande beklädnad.
Fogar ovan tak dåliga.
Takstegen ska bytas, glidskydd saknas.

Utlåtande:
De besiktade install. kan godtas ur rensnings- och brandskydds-
synpunkt under förutsättning att anm. åtgärdas.

Bra att veta:
Ståltuben är ej isolerad"


Nu vill jag höra med er som har varit med längre om jag utan problem kan få det inskrivet i köpekontraktet att det är säljaren och inte vi som köper som ska stå för detta. Det är ju lite konstigt att det inte var kollat innan men nu har vi ju i alla fall fått det besiktat.

Till saken hör också att vår budget är begränsad så det hade varit bra om vi slapp undan kostnaden. Är det någon som vet vad det kostar att åtgärda? Kanske kan man sänka köpesumman med motsvarande ist'llet så kan vi laga det när vi har tid så slipper köpet bli fördröjt? :confused:
 
Jag tycker att man kan förvänta sig att eldstaden ska vara godkänd (om inte annat har sagts innan). Har förra ägaren använt den? Iofs så kan den ha varit godkänd fram till besiktningen och hade du inte besiktat så hade godkännandet fortsatt gälla. Nu har den säkert fått eldningsförbud och måste åtgärdas.

Men det där kan inte kosta särskilt mycket att fixa. Tycker du ska prata med säljaren om att dra lite på priset och fixa det själv innan vintern.

Om han tvingas fixa det så blir det något halvjobb som är godkänt men osnyggt. Som du senare ändå kommer att vilja göra om. Tex så skulle jag tro att han skruvar upp en brandklassad skiva efter väggen bara.

Eller gör en psykologisk deal med honom. Få honom att stå för materialet och du står för jobbet :)
 
Tack för svaret!

Förra ägaren har använt kaminen fram till ett år sedan så den fungerar ju. Hur mycket kan man tänka sig att det kostar att åtgärda om man gör det "på riktigt"? Säljaren kommer inte åtgärda det själv, det är jag rätt säker på, utan hon kommer i så fall ta in några gubbar som gör det.

Vi tar ju gärna avdrag istället och fixar det själva men man måste ju veta ungefär vad det kan vara "värt".
 
Exakta kostnader är nog någon annan än jag bättre på att bedömma. Beror också på dina krav på utseende och övrig kontruktion.

Men om man tittar på de saker som måste åtgärdas:

*Väggen till höger om braskamin saknar tändskiyddande beklädnad.
Det finns tex tändskyddande skivor att köpa som du sätter fast på väggen. Tepro Byggmaterial AB .Jag vet inte hur resten av väggarna ser ut, hur den passar in så att säga, men den kan sågas till så att den passar måtten iallafall. Sen finns det ju olika stenvarianter också, men de kostar ju mer.

*Fogar ovan tak dåliga.
Vilka fogar och på vilket sätt dåliga? Eftersom det är sotaren som har anmärkt så borde det ju vara själva pipan. Om den är i sektioner så finns det ju tätningsmassa. Om pipan är en hel del så kanske någon duktig kan svetsa ihop.

*Takstegen ska bytas, glidskydd saknas.
Detta är något som dom verkligen har börjat klaga om på senare år. Har definitivt med någon arbetsmiljölag för sotarn att göra. Gör ditt bästa för att få dit en stege som de kan använda utan att falla ner så blir de nöjda. Vad är det som gör att den måste bytas och inte bara åtgärdas?
 
Kan tillägga att EXAKT samma punkter fick jag anmärkning på när jag installerade våran kamin.

*Tändskyddande beklädnad (fast i taket istället)
*Otät fog i pipan
*Takstege måste finnas (idiotiskt i mitt fall då jag har så liten taklutning så sotarn går ändå på sidan om)

Dessa punkter tog mig max en dag att åtgärda.
 
Tack så mycket för svaren!

Jag har inte själv sett vad som skorstensfejaren anmärkte på utan fick bara besiktningsprotokollet från vår mäklare som också tog på sig att ta hand om kontakten med besiktningsmannen. Jag själv har bara bott i lägenhet (utan kamin ;) så jag vet inte hur det ska se ut "idealt".

En dags jobb alltså? Jag misstänker att jag måste komma med en summa vad det kan vara värt för oss att få "till godo" istället för att säljaren ska åtgärde det.

Någon annan som har en uppfattning vad det skulle kosta om man anlitade någon?

(it-snubben> hur fixade du fogen? Var det i själva röret eller i taket för din del?)
 
I mitt fall så var fogen tätningen i pipan. Skulle tro att det är så för dig också. Sotaren har ingen anledning att påpeka annat.

"Fogar ovan tak dåliga" tyder också på att det någon av fogarna utomhus. Vad har du för beklädnad runt pipan? Med tanke på den sista "bra att veta"-punkten (ståltuben ej isolerad) så låter det som att pipan är relativt fri att komma åt.
 
Tänk på, även om du vann budgivningen så är du inte en självklar köpare, det är säljaren som avgör. Mitt råd fixa detta själv så är du säker på att få huset.
 
it-snubben skrev:
I mitt fall så var fogen tätningen i pipan. Skulle tro att det är så för dig också. Sotaren har ingen anledning att påpeka annat.

"Fogar ovan tak dåliga" tyder också på att det någon av fogarna utomhus. Vad har du för beklädnad runt pipan? Med tanke på den sista "bra att veta"-punkten (ståltuben ej isolerad) så låter det som att pipan är relativt fri att komma åt.
Tog ett tag för mig att svara men jag skyller på att jag köpte ett hus under tiden! ;)
Nu är det alltså läge att laga skorstensproblemen. Skorstenen är i tegel och är inte putsad. Kan det vara det om ska åtgärdas? Går det att kontakta en murare (?) och få en prisuppfattning innan man anlitar honom/henne?
 
Jag tror inte det finns en gammal skorsten inte har dåliga fogar.
Sotaren har ju godkännt den ur brandskydds synpunkt.
Så elda på

Fixa en stege och glid skydd bara.
 
Andreas_Hansson skrev:
Sotaren har ju godkännt den ur brandskydds synpunkt.
Så elda på
Så tolkar jag definitivt inte sotarens anmärkningar:

----
Väggen till höger om braskamin saknar tändskiyddande beklädnad.
Fogar ovan tak dåliga.
Takstegen ska bytas, glidskydd saknas.

Utlåtande:
De besiktade install. kan godtas ur rensnings- och brandskydds-
synpunkt under förutsättning att anm. åtgärdas.
---

Alltså är det inte "bara" takstegen och glidskydd. Han godkänner den under förutsättning att anmärkningarna åtgärdas. Det innefattar rimligtvis samtliga anmärkningar.
 
Grattis till huset!

Blir bara LITE nyfiken, kunde du pruta något med säljaren eller står du för allt själv?
 
Tack!

Vi skrev faktiskt in i kontraktet att kostnaderna för reperationer skulle delas mellan köpare och säljare. Det kändes schysst och på så sätt slapp bägge att köra om budgivningen eller något annat.

Väggen till höger om braskamin saknar tändskiyddande beklädnad.
Räcker med dubbel 13 mm gipsskiva och klinkers?

Fogar ovan tak dåliga.
Här vet jag faktiskt inte riktigt vad som menas. Ska jag kontakta sotare igen? Jag antar att det är eftersom skortstenen är teglad utan ytbeklädsel? Slänga på puts?

Takstegen ska bytas, glidskydd saknas.
Köpa ny stege, köpa glidskydd?

Känns det som en vettig plan?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.