Jag funderar på att köpa en sådan där "walkie-talkie", eller PMR-radio som väl är det mer riktiga namnet. Typ denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=5388944

Räckvidden anges upp till 3 km (6 km på vissa), men då är det ju öppen terräng som avses. Men hur fungerar de i ex. skogsmiljö i praktiken?

Någon som använder, och kan berätta?

Edit Länken justerad..
 
Vilken produkt avsåg du med länken ?????

Den visar nämnligen ingen produkt.....
 
Länken uppdaterad i trådstarten..
 
Min erfarenhet är att i skogen klarar du inte mer än någon km som bäst..
 
Någon km räckvidd i skogen kan nog vara ganska normalt.
Ett sätt att förbättra räckvidden rejält är att köra med en extern "fullsize" antenn istället för de förkrympta och ineffektiva gummitutor som brukar ingå. Finns exempel på detta här: http://www1.shellkonto.se/icom2002/pmr/
Detta är dock inte tillåtet eftersom själva vitsen med den licensfria PMR-radion är att den inte ska ha någon längre räckvidd... ;)

 
Ja, tanken är att använda den i skogen vid skogsarbete, för att kunna kommunicera när man inte arbetar på precis samma plats. Och inte har mobiltäckning.

Jag noterar att det också finns apparater med angiven räckvidd upp till 6 km.
Vad skiljer dessa från de som bara anges ha 3 km räckvidd?
 
GoForIt skrev:
Jag noterar att det också finns apparater med angiven räckvidd upp till 6 km.
Vad skiljer dessa från de som bara anges ha 3 km räckvidd?
Det är antagligen mest rymligheten i försäljarnas samveten som skiljer...
PMR är begränsad till 500mW uteffekt och även antennens effektivitet är reglerad.
Vill du ha bättre räckvidd kanske jaktradioapparater för 155MHz kan vara ett alternativ, men då krävs licens från PTT.

 
Jag har ett par liknande, billiga, walkitalkies inköpta på Onnoff för 200spänn på rea. Här i tätbebyggt område är räckvidden ett par hundra meter kort om en kilometer. Då är det förstås ingen fri sikt alls men antagligen inte hälften så besvärligt som blöt skog.

Jag antar att det är en säkerhetsfråga att kunna kommuinicera vid arbete i skogen - jag skulle inte satsa livet på dessa tingestar utan köpa något betydligt mer seriöst. Så jäkla dyrt är det väl inte med riktiga radioapparater?

 
Krumeluren skrev:
Det är antagligen mest rymligheten i försäljarnas samveten som skiljer...
PMR är begränsad till 500mW uteffekt och även antennens effektivitet är reglerad.
Vill du ha bättre räckvidd kanske jaktradioapparater för 155MHz kan vara ett alternativ, men då krävs licens från PTT.
Men om samma tillverkare uppger 3 km på en apparat, och 6 km på en annan så måste det väl ändå skilja något?

Kanske skall skicka en fråga till någon tillverkare..
 
MathiasS skrev:
Jag har ett par liknande, billiga, walkitalkies inköpta på Onnoff för 200spänn på rea. Här i tätbebyggt område är räckvidden ett par hundra meter kort om en kilometer. Då är det förstås ingen fri sikt alls men antagligen inte hälften så besvärligt som blöt skog.

Jag antar att det är en säkerhetsfråga att kunna kommuinicera vid arbete i skogen - jag skulle inte satsa livet på dessa tingestar utan köpa något betydligt mer seriöst. Så jäkla dyrt är det väl inte med riktiga radioapparater?
Menar du att räckvidden är ungefär 700-800 meter..?

Borde inte skog vara lättare än tätbebyggda områden med hus och så?

Utrustningen är bara tänkt att användas under en kort period, då det saknas mobiltäckning just på platsen. Utrustning typ jaktradio är betydligt dyrare, och kräver i många fall tillstånd.
 
GoForIt skrev:
Menar du att räckvidden är ungefär 700-800 meter..?

Borde inte skog vara lättare än tätbebyggda områden med hus och så?

Utrustningen är bara tänkt att användas under en kort period, då det saknas mobiltäckning just på platsen. Utrustning typ jaktradio är betydligt dyrare, och kräver i många fall tillstånd.

Exakt så, cirka 800 meter med lågbygda hus i vägen.

Magkänslan säger att blöt skog är värre än några låga hus, men jag har inte min elektroteknik helt färsk i huvudet längre...
 
Det beror lite på hur tät skogen är men ett hus i rätt vinkel behöver ju inte vara tuffare än ca 2 träd i tjocklek
 
Totte_S
Jag har Cobra 725. Hemma hos mig stämmer ovan angivna uppgifter riktigt bra, ca 7-800 m räckvid hemifrån och ut i skogen som är relativt tät och lågvuxen tall- och björkskog, måttligt kuperat.
Som tidigare nämnts är PMR begränsade i effekt och håller sig inom ett frekvensband. Är man inte nöjd med de prestanda som den tekniken erbjuder så är det väl fiffigare med VHF eller 155: or.
Annars funkar de riktigt bra, perfekt att skicka med ungarna när de springer ut i skogen för att leka så man slipper hämta dem när det är mat ;)
 
mats_o skrev:
Det beror lite på hur tät skogen är men ett hus i rätt vinkel behöver ju inte vara tuffare än ca 2 träd i tjocklek
Man får tänka på att vad det mänskliga ögat betraktar som ett svårgenomträngligt föremål behöver inte vara svårgenomträngligt för radiovågor och vsv. Det är därför en för ögat gles (anpassad efter våglängden) metallbur, Faradays bur, fullständigt kan skärma av radiovågor.
Skog, blöt eller ej, dämpar troligen inte 436MHz radiovågor alls lika mycket som ett modernt hus med väggarna genomborrade av vvs, el, tele och LAN-kablar... :D

Allra viktigast för räckvidden på VHF och uppåt är dock topografin (berg och dalar).

 
Räckvidden kan skiilja sig väldigt mellan olika apparater. Jag har några (billiga) som inte når längre än ett par hundra meter, medan ett annat par (dyra, från Clas Ohlson) utan problem går flera kilometer genom skogen här hemma.

73 de sa6aem,
Henrik E
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.