Hej.

Jag har ett 1½-plans 70-tals hus med betongpannor och råspont samt 45 graders lutning. Takstolarna sitter med cc 1200 och bjälklaget cc 600. Bjälklagets reglarna är 210 höga.

Nu är det så att i rummet så sitter där är en fönsterram om 3 fönster, men tidigare så har det suttit 2 fönster och 1 dörr. Vilket gör att man har tagit bort den ståenderegel som fanns mellan fönstert och dörren och detta har gjort att taket har sjunkit ner och satt sig, så det som håller uppe det nu är själv fönsterkarmen. Pratade snabbt med besiktningsmannen när vi köpte huset och ha sa/trodde att det räckte med att sätta in en 45x220 mm regel som sedan vilade på 2 45X120 mm reglar på sidorna om fönstert. Avståndet mellan de 2 stående reglar är 2800 mm.

Jag tycker det verkar klent med en vanlig 45x220 på det avståndet och undrar om någon kan räkna fram vad som behövs, antingen vanligt eller limträd, vilket nu som fungerar till en höjd av max 300 (det är det som är avståndet mellan fönsterkarmen och bjälklaget.

Redigerat:
Hittade följande pdf på nätet: http://www.byggbeskrivningar.se/byggbesk.aspx?Cid=462&Id=44 och den visar klart att en 45x220 inte ens är i närheten av att klara av det. Bredden på vårt hus är 8m och öppningen är ju nästan 3 meter, och för snözon 2 (jag bor i 1) så skall man ha en 115x315 limträbalk för att klara belastningen, och det är lite breddare än vad jag kan ha, så det får bli en 90x315 balk eller en stålbalk som motsvara 115x315 så är jag iallafall säker på att det håller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.