Jag har fått in offerter från två fabrikat - nibe och IVT och vet inte riktigt om det finns några skillnader som är att tänka på.

Till något högre pris skulle jag få en större VVB men frågan är om det verkligen behövs. Både Nibe och IVT har 160 liter och det känns inte som om det var speciellt mycket. Vi har ett normalbadkar somvi vill kunna fylla.

Har någon några erfarenheter omkring detta.

//Anders
 
Kan flera duscha eftervarandra och dessutom inte kasta sig ur när man är färdig???

Hinner pumpen värma upp i samma takt eller näst intill som man förbrukar???

Det borde även ha betydelse hur stor pump man installerar - vi lutar åt en 1215-7.

//Anders
 
Räcker inte för oss, vi har en IVT ES 480 med 180 liter vvb. När vi vill bubbla (ganska normalstort hörnbadkar) räcker inte varmvattnet riktigt. Dock lyckas jag inte hissa temperaturen något med hjälp av 'extra varmvatten' funktionen = användning av elpatron som jag tror man skall kunna...

Slutsats - det kan räcka men marginalen varmvatten är så liten så jag tycker en extra varmvatten beredare är vettigt.
 
Hur stort hus ska ni ha. En 1215-7 är en 7 kw värmepump vilket inte brukar vara försvarbart om man inte bygger större än 250 kvm. Ett oftast mer ekonomiskt alternativ är frånluftsvärmepump.

Det är inte bra att instalera en för stor värmepump, eftersom den då inte arbetar idealiskt med för många till och från.
170 liter beredare ger lite drygt 200 liter 40 gradigt vatten. Detta räcker till ett bad i "vanligt" badkar och en dusch. För att kompletera varmvatten så sätter du en varnvattenberedare i serie med pannan.

Titta på nibes hemsida där finns mycket tips eller ring ditt, dom är mycket hjälpsamma.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av Nibe men mycket dålig erfarenhet av IVT. Jag har också hört att Skansa kommer att bojkotta IVT p.g.a. av deras dåliga kvalitet. Vi kommer m.a.o. att väja en lösning från Nibe.

pandy skrev:
Kan flera duscha eftervarandra och dessutom inte kasta sig ur när man är färdig???

Hinner pumpen värma upp i samma takt eller näst intill som man förbrukar???

Det borde även ha betydelse hur stor pump man installerar - vi lutar åt en 1215-7.

//Anders
 
Vi har ett gammalt hus på totalt uppvärmd yta på 230 kvm, just nu bor vi fem personer som duschar dagligen. Tror det lutar åt att införa en extra VVB i lösningen. I så fall IVT-7 med 300 liter VVB för samma pris som nibes compact.

Intressant med att Skanska inte vill arbeta med IVT. Det har jag inte hört om tidigare. Finns det fler som hört något om det.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.